هشدار طالبان از منع کار زنان در رسانه‌ها 

حدیث حبیب‌یار

سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان در دیدار با نمایندگان رسانه‌ها در کابل، هشدار داده است که اگر خبرنگاران زن هنگام نمایان شدن در تلویزیون‌ها و یا مصاحبه‌های تصویری صورت خود را نپوشانند، این احتمال وجود دارد که رهبر حکومت طالبان کار کردن زنان در رسانه‌ها را به طور کامل ممنوع کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان روز چهارشنبه ۲۸ فبروری با نشر یک اعلامیه در صفحه‌ی اجتماعی اکس‌اش نوشت که در یک نشست که با دعوت وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان و با حضور ده‌ها تن از مسؤلان و نمایندگان رسانه‌ها در یکی از هوتل‌های کابل برگزار شده است، محمد‌خالد حنفی، سرپرست امر به معروف و نهی از منکر این گروه هشدار داده است که ممکن است ملا هبت‌الله آخندزاده فعالیت زنان در رسانه‌ها را به دلیل نپوشیدن صورت به‌طور کامل ممنوع کند.

در این اعلامیه آمده است که برخی نمایندگان رسانه‌ها به مرکز خبرنگاران گفتند که در بخشی از این نشست، مقام های وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در مورد چگونگی حضور زنان خبرنگار و نمایان شدن زنان به عنوان مهمان برنامه‌های تلویزیونی صحبت کرده‌اند. عبدالغفار فاروق سخنگوی این وزارت با نشان‌دادن چند عکس از زنان ملبس به لباس و روبنده سیاه که تنها دو چشم آنان دیده می‌شده است، به نمایندگان رسانه‌ها توصیه کرده است که این مدل از حجاب را زنان باید مد نظر داشته باشند و رعایت کنند.

فاروق هم‌چنین به مسئولین رسانه‌ها گفته که از مصاحبه با زنانی که صورت‌شان دیده می‌شود و یا ماسک نپوشیده‌اند، خودداری کنند.

مرکز رسانه‌ها نگاشته که این نشست روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار شده و به مدت سه ساعت طول کشیده است.

در ادامه‌ی این اعلامیه مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن هشدار نسبت به احتمال صدور دستور منع کار زنان در رسانه‌ها، از طالبان خواست تا دستورالعمل‌ رسانه‌ای جدید خود را لغو کند و اجازه بدهد خبرنگاران و رسانه‌ها مطابق با قانون رسانه‌های همگانی به فعالیت‌شان ادامه بدهند.

در اعلامیه‌ی مرکز خبرنگاران آمده که در این نشست افزون بر مقام‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر، شماری از خبرنگاران نیز صحبت کردند و نگرانی‌های خود را در زمینه‌ی مشکل‌های رسانه‌ها و محدودیت‌های کاری مطرح کردند.

مرکز خبرنگاران گفتنی است که این هشدار در حالی مطرح می‌شود که حدود سه هفته قبل نیز حیات‌الله مهاجر فراهی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در دیدار با شماری از مسؤلان رسانه‌ها در کابل، نگرانی مشابهی را بیان کرده بود.

پس از سقوط نظام جمهوری و بازگشت دوباره طالبان به قدرت در آگوست ۲۰۲۱ مشکل‌ها و محدودیت‌های کاری خبرنگاران و رسانه‌ها در کشور افزایش یافته است.

تحقیقات مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد در حالی که حکومت طالبان قانون رسانه‌های مربوط به حکومت جمهوری را قابل اجرا خوانده است اما در این مدت حداقل 17 دستورالعمل مرتبط با رسانه‌ها و خبرنگاران صادر شده است که با قانون رسانه‌ها مطابقت ندارد و فضای کاری را برای خبرنگاران و رسانه‌های آزاد بسیار محدود کرده است.

جلوگیری از کار زنان در رادیو و تلویزیون ملی، جداسازی فضای کاری زنان و مردان و الزام به پوشیدن ماسک از سوی زنان، ممنوع نشر صدای زنان در رسانه‌های ولایت هلمند از جمله این دستورالعمل‌ها می‌باشد.

این در حالی‌ست که چند روز پیش تماس تلفنی دختران با رسانه‌ها در ولایت خوست نیز از سوی این گروه منع شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا