بسته شدن بخت، تلقین یا حقیقت؟

اکثر مردم به بخت و طالع باور دارند و بیشتر موفقیت‌ها و ناکامی‌های خود را ناشی از بخت و طالع می‌دانند، اما بخت و طالع را می‌توان بسته کرد یا مانعی بر آن ایجاد کرد؟ به این پرسش، شماری زیادی از دختران، جواب مثبت داد‌اند برخی از دختران به این باور اند که بخت بسته می‌شود به همین ‌دلیل نمی‌توانند به موقع ازدواج کنند.

در این گزارش، سراغ دخترانی رفتیم که باور دارند، بخت شان با ورد، دعا و طلسم بسته شده است به همین دلیل آنان نمی‌توانند ازدواج کنند.

سمیرای 25 ساله می‌گوید بختش بسته است خواستگار زیاد دارد اما ازدواج‌اش سر نمی‌گیرد.

سمیرا می‌گوید: «من یقین دارم که بخت بسته می‌شود چون از خودم بسته است و یکی از اقوام ما اینکار را کرده است.»

دختران زیادی چون سمیرا، به بسته شدن باور دارند آنان می‌گویند که دختر آثار بسته شدن بخت را در وجودش احساس می‌کند.

عادله اکبری به این باور است که بختش بسته است چون از نگاه روحی و روانی حالتی نورمالی ندارد او می‌گوید اکثر اوقات دلش گرفته است و بی دلیل بهانه جویی می‌کند.

او می‌آفزاید: «بیشتر وقت‌ها روان پریشم و بی‌دلیل دلم می‌خواهد گریه کنم چند بار هم به همین دلیل  نزد یک آقای تعویذ نویس رفتم گفت بختت  بسته است که این چنین هستی.»

با این حال شماری  از دختران به این باور اند که سحر و جادو بی‌تاثیر نیست و بخت از طریق جادو و سحر بسته می‌شود.

آنان می‌گویند اگر بخت بسته نمی‌شود پس چرا تعداد زیادی از دختران همین که بخت خود را باز می‌کنند پش از مدت کوتاهی ازدواج می‌کنند.

نفیسه از تجربه‌اش چنین می‌گوید: «بخت من را یکی از اقوام مادرم بسته کرده بود به همین دلیل من خواستگار نداشتم  برای باز کردن بختم نزد یک خانم که بخت را باز می‌کرد رفتم و بختم را با ز کردم.»

در همین حال شماری از تعویذ‌نویسان به این باور اند که بخت و طالع از طریق ورد خواندن بسته می‌شود.

به باور نذیر احمد یکی از تعویذ‌نویسان، بخت بسته می‌شود و این بسته شدن بخت از زمان‌های سابق وجود داشته است.

او می‌گوید: «برای باز شدن بخت بسته شده دعای وجود دارد که باید خوانده شود تا که دختر از طلسم رهایی یابد و بتواند بدون مشکل نکاح کند.»

با این حال آگاهان اموردینی از بی اساس بودن سحر و جادو و بستن بخت در دین اسلام سخن می‌زنند.

آنان می‌گویند بسته شدن بخت بیشتر موضوع تلقینی است که جنبه روحی و روانی دارد.

محمد جمعه حقانی‌ استاد دانشگاه در این ارتباط می‌گوید: «بستن بخت از جمله خرافاتی است که از زمانه‌های سابق به جا مانده است و هیچ اساسی در دین اسلام ندارد .»

درهمین حال جامعه شناسان اعتقاد مردم به سحر و جادو را یک نوع عرف پنداشته و بر این باورند که خانم‌ها به دلیل عدم آگاهی کافی این عرف و عنعات را بیشتر می‌پذیرند..

علی احمد کاوه جامعه شناس و استاد دانشکده‌ی جامعه شناسی دانشگاه هرات فال و جادو را به عنوان یک صنعت نام برده گفت: «افرادی که وارد این صنعت می‌شوند افراد هوشیاری هستند که تنها هدف شان بدست آوردن پول است و بیشتر افراد با نقاب عالمای دین این عمل را انجام می‌دهند “

برخی  از دختران در حالی از بسته شدن بخت شان سخن می‌زنند که به باور آگاهان تعدادی سودجو می‌خواهند با دامن زدن خرافات از عدم آگاهی مردم استفاده کنند و به منافع شخصی خودشان برسند.

گزارشگر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا