انجمن حامی زنان، خواستار حمایت از اعتراض مردم بدخشان شدند

لیدا بارز

انجمن هماهنگ کننده‌ی فعالان زن افغانستانی در سراسر جهان، در یک اعلامیه‌ای از اعتراضات باشندگان بدخشان، قدردانی کرده و گفته‌اند که بی‌اعتنایی آشکار به ‘ناموس’ مردم و حقوق اولیه‌ی انسانی به‌ویژه ‘بی حرمتی’ به زنان و دختران باعث نقض جدی حقوق بشر در افغانستان شده‌اند.

این انجمن ناوقت روز یک‌شنبه، ۱۶ ثور با نشر اعلامیه‌ای در برگه‌ی کاربری اکس، از تظاهرات اخیر علیه بی‌عدالتی و نقض حقوق‌ بشر توسط طالبان، که مردم بدخشان را خیابان‌ها کشانده ابراز خوشنودی کرده و نگاشته‌اند؛ نادیده گرفتن کرامت انسانی و حقوق بشر توسط گروه حاکم وحشت‌ناک است. هم‌چنین گفته است که گزارش‌های اخیر در رابطه با بازداشت خودسرانه‌ی زنان،  “تجاوز و تعرض جنسی” که به آنان رسیده، واقعا “تکان‌دهنده و مایوس کننده” است. 

در اعلامیه‌ای منتشر شده هم‌چنین ذکر شده است: «رفتار طالبان، به مثابه‌ی فرمان‌های دهه نود است که خشونت و تبعیض جنسی علیه بانوان بیشتر باعث افزایش خودکشی بین آنان گردیده است. در روز‌های اخیر خودکشی چهار زن و مفقود شدن سه زن دیگر نشان دهنده‌ی وخامت اوضاع در افغانستان است».

این انجمن از ایستادگی مردمان در بدخشان استقبال کرده و هم‌چنین اظهار کرده‌اند: «در جامعه‌ی به شدت سنتی و مذهبی اقدامات شجاعانه‌ی این مردان در ایستاده‌گی علیه ظلم طالبان و حمایت از زنان و دختران مظلوم افغانستان قابل ستایش و قدردانی است. هم‌بسته‌گی آنان با جنبش‌های زنان گامی موثر و رو به جلو در مبارزات جمعی برای رسیدن به عدالت اجتماعی، برابری و تحقق حقوق اولیه‌ی بشری است». 

این اعلامیه با توجه به مبارزه‌ی مردم که برای دست‌یابی به عدالت و‌ حمایت از زنان در بدخشان راه‌اندازی شده، از تمامی مردم می‌خواهد تا متحد شوند. 

باشندگان ولایت بدخشان از سه روز بدین سو در دو والسوالی این ولایت در برابر طالبان دست به اعتراض زده‌اند. این اعتراض زمانی آغاز شد که یکی از باشندگان این ولایت در اثر تیراندازی افراد طالبان کشته شد.   

در ویدیوهای که از جریان این اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است یک این روحانی رفتار طالبان با مردم محلی را «ظالمانه» خواند و می‎‌گوید که افراد طالبان «به کرامت، عزت، سلامت و حتا خون» مردم احترام نگذاشته‌اند.   

شماری از باشندگان محل نیز در جریان این اعتراض‌های شان می‌گویند که طالبان به زنان و دختران آنان تعرض کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا