کارزار آتش‌زدن عکس رهبر طالبان در واکنش به حبس دوساله‌ی منیژه صدیقی

آی‌نور سعیدپور

گروهی از فعالان حقوق بشر و گروه‌های معترض می‌گویند که طالبان منیژه صدیقی، را پس از چهار ماه زندان، شکنجه و آزار اکنون به اتهام آتش‌زدن عکس ملاهبت‌الله آخندزاده، به دو سال حبس محکوم کرده‌اند. گروه‌های معترض، در واکنش به این اقدام طالبان، کارزاری را راه‌انداخته و از مردم خواسته است که عکس هبت‌الله آخندزاده را به آتش کشیده و ویدیوی آن را با هشتک #منیژه_صدیقی از طریق شبکه‌های اجتماعی نشر کنند. 

این معترضان، می‌گویند که اتهام منیژه، آتش‌زدن عکس کسی‌ست که با فرمان او، زنان از جامعه‌ی انسانی حذف شده‌اند، نسل‌کشی جریان دارد، جنایت علیه بشریت هر روز و در برابر اقوام مختلف اتفاق می‌افتد.

در بخش از این فراخوان آمده است. “منیژه صدیقی، به اتهام آتش‌زدن عکس هبت‌الله آخندزاده، پس از چند ماه زندان، شکنجه و آزار، اکنون به دو سال حبس محکوم شده. اتهام منیژه، آتش‌زدن عکس کسی است که با فرمان او، زنان از جامعه‌ی انسانی حذف شده اند، نسل‌کشی جریان دارد، جنایت علیه بشریت هر روز و علیه اقوام مختلف اتفاق می‌افتد، مردم از سرزمین شان کوچانده می‌شوند و صدها دختر با فرمان همین آخندزاده، به نام کنیز و جهادالنکاح در مهمان‌خانه‌ها و فرماندهی‌های این گروه، چرخانده می‌شوند؛ دخترانی که اختطاف شده‌اند و خبری از سرنوشت‌شان نیست؛ جز قصه‌های شرم‌آوری که از این اردوگاه‌های جنسی بیرون می‌شود.”

گروه‌های معترض در واکنش به زندانی شدن منیژه صدیقی، کارزار را راه‌انداخته از مردم می‌خواسته که عکس هبت‌الله آخندزاده را به آتش کشند و ویدیوی آن را با هشتک #منیژه_صدیقی از طریق شبکه‌های اجتماعی نشر کنند.

این معترضان هم‌چنان گفته کسانی‌که زندگی شان در خطر است، می‌توانند ویدیوهای شان را با ماسک و عینک ثبت کنند از هر طریق ممکن به خاج از افغانستان و به آدرس‌ رسانه‌های جمعی بفرستند. 

به گفته‌ی آنان این حرکت نمادین برای تقدس‌زدایی از رهبر طالبان است. “این کمپاین، از شما چند دقیقه زمان می‌خواهد؛ شما می‌توانید روی ورقی نام آخندزاده را بنویسید و آن را به آتش بکشید. حتمی نیست که عکس او را داشته باشید؛ چون او تا هنوز وجود ندارد و فقط یک نام است؛ یک نام در همکاری با استخبارات منطقه و تروریزم جهانی که از یک سو در پی ساختن خشن‌ترین چهره از اسلام اند و از سوی دیگر، هر تلاشی برای روشنی و امید را نابود می‌کنند.”

منیژه صدیقی، فعال حقوق زن و از زنان معترض بیش‌ از چهار ماست که در زندان طالبان است. پیش از این نیز سازمان عفو بین‌الملل و موسسه‌ی حقوق بشری “فریدم نو” خواستار آزادی فوری وی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا