چرا بیشتر دختران واکسین تیتانوس را تزریق نمی‌کنند؟

واکسین تیتانوس، برای زنان بین سن پانزده تا چهل‌وپنج سال برای جلوگیری از بیماری تیتانوس تطبیق می‌شود؛ اما تعداد زیادی از دختران به دلیل عدم آگاهی این واکسین را تزریق نمی‌کنند.

برخی از دختران می‌گویند، در مورد واکسین تیتانوس هیچ آگاهی ندارند به همین دلیل تاکنون اقدام به تزریق آن نکرده‌اند.

انیتا، 24 ساله باوجودی که دانشگاه را به پایان رسانده ، اما از فواید تطبیق واکسین تیتانوس اظهار بی‌خبری می‌کند.

او  می گوید: «در مورد واکسین تیتانوس معلومات ندارم و نمی‌دانم که این واکسین چه مزیت‌های برای صحت دارد»

عدم آگاهی در مورد واکسین تیتانوس سبب شده است که شمار زیادی از دختران و زنان نسبت به تطبیق این واکسین بی‌تفاوت باشند.

اسما خاوری، دانش‌آموز صنف دوازده می‌گوید: «وقتی کودک بودم تمام دوره‌های واکسین را مادرم برایم تکمیل کردند اما از زمانی که بزرگ شدم واکسین نشدم.»

 در کنار این سکینه حنانی، دانشجو می‌گوید، با واکسین تیتانوس هیچ آشنایی ندارد و تاکنون در مورد تطبیق یا عدم تطبیق آن از کسی حرفی نشنیده است.

اودر ادامه می‌افزاید، فقط نام واکسین تیتانوس را شنیده است.

از سویی شماری از دختران خواهان ارائه برنامه‌های آگاهی‌دهی از سوی اداره‌ی صحت عامه هرات، در مورد تطبیق دوره‌های واکسین برای زنان هستند.

شکیبا نادری، می‌گوید، زنان باید در مورد واکسین‌های که برای صحت شان مهم است آگاهی داشته باشند و این مسوولیت صحت عامه است تا اطلاع‌رسانی کند.

مسوولان در کمیسیون واکسیناسیون حوزه‌ی غرب می‌گویند، آنان همواره در مورد دوره‌های واکسین برنامه‌های آگاهی‌دهی را در نقاط مختلف هرات راه‌اندازی می‌کنند؛ اما بعضی از مشکلات از قبیل سطح پایین سواد در بین خانواده‌ها، مانع تطبیق دوره واکسین تیتانوس در بین زنان می‌شود.

عبدالوحید رحمانی، مسوول کمیسیون واکسیناسیون حوزه‌ی غرب می‌گوید، در بیشتر مناطق تا زمانی‌که زنان بیمار نشوند به پزشک مراجعه نمی‌کنند؛ برخی از خانواده‌ها با تطبیق واکسین مخالفت می‌کنند و مانع تطبیق واکسین تیتانوس می‌شوند.

او در ادامه می افزاید، واکسین تیتانوس را باید زنان تطیبق کنند تا از مبتلا شدن به بیماری‌های خطرناک در خود شان و طفل آینده شان جلوگیری شود.

گزارشگر: منصوره فرخی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا