حمایت زنان معترض از اعتراض باشندگان بدخشان در برابر طالبان 

حدیث حبیب‌یار

اعضای جنبش “خودجوش زنان معترض افغانستان” در یک اعلامیه‌ای از مبارزه‌ی شهروندان ولایت بدخشان، علیه گروه طالبان استقبال کرده و می‌گویند که این اولین باریست که مردان افغانستانی نیز مانند زنان به‌خاطر به‌دست آوردن حقوق شان علیه این گروه صدا بلند کرده‌اند.

لیلا بسیم، فعال حقوق زن و مسؤل این جنبش امروز سه‌شنبه (۷ می)، با فرستادن اعلامیه‌ای به خبرگزاری بانوان افغانستان می‌گوید که این جنبش از اعتراض‌های مردم بدخشان حمایت می‌کند و از مردم افغانستان می‌خواهد که در کنار آنان و مبارزه‌های زنان به‌ایستند.

خانم بسیم گفت: “برای اولین بار در کنار مبارزات زنان غیور و آگاه افغانستان برای بدست‌آوردن حقوق شان در مقابل طالبان، مبارزات مردان در ولایت بدخشان که این قدم نهادین قابل ستایش و تقدیر بوده، در تاریخ افغانستان جایگاه و حرمت والایی خواهد داشت”.

وی در این اعلامیه با توجه به مبارزه‌ی مردم بدخشان و وضعیت زنان و دختران تحت حاکمیت طالبان از تمامی مردم می‌خواهد تا متحد شوند. 

“از همه‌ی عدالت‌خواهان و آزادی‌خواهان می‌خواهم، تا در مقابل ظلم گروه متحجر طالبان صدایی بلندتر از قبل باشند. زمانی مردم یک کشور به‌سوی تکاپو، عدالت و توسعه گام بر خواهند داشت که از حقوق، آزادی‌، وظایف و مسئولیت‌های گروه حاکم نسبت به خود به آگاهی نسبی رسیده باشند و از هر آن‌چه ظلم و استبداد است به انزجار آمده و سعی در تأمین عدالت داشته باشند”.

گفتنی‌ست که باشندگان ولایت بدخشان از چند روز بدین سو در دو ولسوالی این ولایت در برابر طالبان دست به اعتراض زده‌اند. این اعتراض زمانی آغاز شد که یکی از باشندگان این ولایت در اثر تیراندازی افراد طالبان کشته شد.   

شماری از باشندگان این ولایت در جریان این اعتراض‌های شان می‌گویند که طالبان به زنان و دختران آنان تعرض کرده است.

این در حالی‌ست که چندی پیش نیز انجمن هماهنگ کننده‌ی فعالان زن افغانستانی در سراسر جهان، در یک اعلامیه‌ای از اعتراضات باشندگان بدخشان، قدردانی کرده و گفته‌ بود که بی‌اعتنایی آشکار طالبان به ‘ناموس’ مردم و حقوق اولیه‌ی انسانی به‌ویژه ‘بی حرمتی’ به زنان و دختران باعث نقض جدی حقوق بشر در افغانستان شده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا