تعهد یونیسف بر حمایت از آموزش در افغانستان

حدیث حبیب‌یار

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یک‌بار دیگر حمایت خود را از دختران دانش‌آموز افغانستانی اعلان کرد.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل یا یونیسف امروز سه‌شنبه (۷ می) در حساب کاربری اکس‌اش با نشر یک نوار تصویری از دختران دانش‌آموز می‌گوید که با شرکای خود از دانش‌آموزان حمایت می‌کند، تا زمینه‌ی یادگیری را برای هر کودک فراهم سازد.

یونیسف نوشت: “هر روز صبح، شمار زیادی از دختران در شرق افغانستان از تپه‌های بلند بالا می‌روند، تا به صنف آموزشی خود برسند. یونیسف و حامی‌های آن گام‌به‌گام حمایت خود را ادامه می‌دهند، تا زمینه‌ی یادگیری را برای هر کودک مهیا کنند”.

گفتنی‌ست که پیش‌تر سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل (یونیسکو)، گفت که با ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم ۱.۴ میلیون دختر افغانستانی از آموزش محروم شده است.

طالبان پس از به دست گرفتن قدرت، در نخستین اقدام آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را در کشور ممنوع کردند. در بیش از دو و نیم سال گذشته بارها جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواستار لغو این فرمان شدند. طالبان اما تاکنون به این خواست جهان و مردم افغانستان پاسخ مثبت نداده است.

این در حالی‌ست که چندی پیش نیز یک سازمان حامی جنبش‌های فمینیستی در منطقه منا و کشورهای آسیایی موسوم به «فمنا» گفته بود که طالبان، افغانستان را به تنها کشوری در جهان تبدیل کرده‌ که دختران با ممنوعیت‌های آموزشی روبه‌رو اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا