ساخت یک مکتب دخترانه در کندهار از سوی سازمان ملل

آی‌نور سعیدپور

Photo: UNHCR

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، اعلام کرده است که کار ساخت لیسه‌ی دخترانه‌ی «عرب‌وکلا» را در ولایت کندهار تکمیل و هم‌چنان افتتاح کرده است.

این نهاد سازمان ملل متحد با نشر پیامی در برگه‌ای اکس از ساخت این مکتب دخترانه در ولایت کندهار خبر داده و نوشته است که در این مکتب یک هزار و 600 دانش‌آموز مصروف آموزش است.

به گفته‌ی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، پیش از اعمار ساختمان این مکتب، دانش‌آموزان آن در خیمه‌ها مصروف آموزش بوده‌اند.

سر معلم لیسه‌ی دخترانه‌ی عرب‌وکلا به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد گفته است که ساخت این مکتب فضای آمن را برای آموزش فراهم کرده است. «این به ما کمک می‌کند تا درس‌ها را در یک محیط بسیار امن ارایه کنیم.»

پیش از این نیز، این نهاد سازمان ملل متحد از اعمار ساختمان برای مکتب در ولایت‌های مختلف خبر داده بود.

این لیسه‌ی دخترانه در حالی افتتاح شده است؛ که دختران در افغانستان، فقط تا صنف ششم می‌تواند به مکتب بروند.

ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان، هم‌زمان با آغاز سال جدید آموزشی در سال 1403، وارد سومین سال شد. در این مدت سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی بارها خواستار بازگشایی نهادهای آموزشی دخترانه شده‌اند؛ اما طالبان باوجود که در ابتدا این ممنوعیت را تا «امر ثانی» عنوان کرده بودند؛ با گذشت نزدیک به سه سال به دختران اجازه‌ی بازگشت به مکتب‌ها را نداده‌اند.

گفتنی‌ست که طالبان، به‌جای آموزش‌های عصری بیش‌تر علاقه به آموزش‌های دینی دارند. آنان در نزدیک به سه سال گذشته هزاران مدرسه‌ی دینی را در سراسر کشور ساخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا