گزارش تازه‌ی یوناما از وضعیت بد زنان تا قتل‌های فراقانونی

لیدا بارز

Photo: UNAMA

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، گزارش ربع‌وار خود تحت عنوان «وضعیت حقوق بشر در افغانستان»، را منتشر کرد. در این گزارش به حقوق زنان و دختران، انفجار‌های اخیر، کشته‌شدن نظامیان پیشین، وضعیت آزادی بیان و رسانه‌ها، خبرنگاران و هم‌چنین به اعدام‌ شهروندان در ملاءعام به‌دست طالبان، پرداخته شده است.

یوناما، امروز (پنج‌شنبه، ۱۳ حمل) با نشر گزارش ربع‌وار این سازمان در مورد وضعیت زنان و دختران، گفته است که سال جدید آموزشی در اول حمل در افغانستان، بدون حضور دختران بالاتر از صنف ششم، آغاز شد. یوناما، هم‌چنین با اشاره به علامیه‌ای که از سوی وزارت معارف طالبان، مبنی بر دعوت نشدن خبرنگاران زن در این مراسم منتشر شد؛ نوشته است که این گروه به‌دلیل آن‌چه که به‌باور آن‌ها نبود مکان و‌ جای مناسب برای زنان عنوان کرده‌اند؛ از حضور خبرنگاران زن در مراسم شروع سال آموزشی، جلوگیری کرده‌اند.

از سوی هم در این گزارش رقم درشت از آمار قربانیان اخیر در کشور ذکر شده است. در گزارش آمده است؛ علی‌رغم اعلام عفو عمومی، طالبان بازداشت، شنکجه و کشتار کارمندان و نظامیان حکومت پیشین را ادامه داده است. این دفتر طی سه ماه، ۳۸ مورد بازداشت، ۱۰ مورد شکنجه و بدرفتاری و دست‌کم ۴ مورد قتل فراقانونی کارمندان و نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان را ثبت کرده است.

یوناما این گزارش، رویدادها را از اول جنوری تا ۳۱ مارچ سال جاری درج کرده است.

در بخش دیگر از این گزارش، یوناما در مورد آزادی رسانه‌ها آورده است که خبرنگاران در محیط چالش برانگیز به فعالیت خود ادامه داده‌اند. این نهاد با توجه به سانسور رسانه‌ها و سرکوب خبرنگاران گفته است که هم اکنون تعدادی از خبرنگاران به‌دلیل فعالیت‌های رسانه‌ای شان در بند طالبان به‌سر می‌برند. به گفته‌ی یوناما بعضا از شنکجه تعدادی از خبرنگاران در زندان‌های طالبان نیز گزارش‌های منتشر شده است.

علاوه بر این، در گزارش یوناما، هم‌چنین در مورد وضعیت کارمندان دولت پیشین افغانستان، عفو عمومی، حملات هوای در ولایت‌های شرقی کشور و اعدام در ملاءعام از سوی طالبان، نیز پرداخته است. در همین حال آمده است که در افغانستان، تهدیدات هم‌چنان پابرجا است.
با این حال، ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی طالبان، در واکنش به این گزارش در صحبت با طلوع نیوز، رسانه‌ای تحت حاکمیت طالبان، گزارش یوناما را «تکراری» خوانده و گفته است که حقوق شرعی زن و مرد در افغانستان تامین است.

گزارش ربع‌وار یوناما، و انکار طالبان از نقض حقوق بشر در حالی منتشر می‌شود که چندی پیش اتحادیه‌ی فعالان حقوق بشر در یک بیانیه‌ای در مورد نشست بررسی کارنامه‌ی حقوق بشر جهانی، گفت که وضعیت حقوق بشری جامعه‌ی ملل در “بدترین” شرایط قرار دارد و این شرایط “بد حقوق بشری” نسبت به هر کشور دیگر در افغانستان بیش‌تر جریان دارد. این اتحادیه‌ی بررسی کارنامه‌ی نقض حقوق بشر را مهم عنوان کرده و نگاشته که گروه طالبان، نقض حقوق بشر را در افغانستان تشدید کرده و به این عمل‌کرد‌‌های “ضد بشری” خود همواره ادامه می‌دهند.

این بررسی قرار است تا ۱۰ ماه می، ادامه داشته باشد که زنان معترض، از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواسته‌اند که تنها در اعلامیه‌ها اکتفا نکرده و اقدام عملی را روی دست بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا