کارآموزی روزنامه‌نگاری؛ روزنه‌ی امیدی برای دختران از کنج خانه‌ به اجتماع

آی‌نور سعیدپور

انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای افغانستان، برای ۱۲ روزنامه‌نگار زن تازه‌کار در ولایت‌های مختلف زمینه‌ی کارآموزی آنلاین شش ماهه را فراهم کرده است.

 فیصل کریمی، رییس انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای افغانستان می‌گوید که این برنامه به هدف تقویت مشارکت زنان در عرصه‌ی روزنامه‌نگاری، ارتقای ظرفیت و بازتاب صدای آنان در اجتماع برگزار شده است. در همین حال شماری از دخترانی که در این دوره، مصروف آموزش هستند؛ می‌گویند که برگزاری این دوره‌ی آموزشی فرصت جدیدی برای یادگیری‌ای است که آنان پس از حاکمیت طالبان از آن محروم شده است.

انستیوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای افغانستان، در ادامه‌ی فعالیت‌هایش در زمینه‌ی آموزش روزنامه‌نگاران زن تازه‌کار، دانش‌جویان رشته‌ی خبرنگاری و ایجاد فرصت‌ آموزش و کار عملی؛ اولین دور آموزش آنلاین را برای روزنامه‌نگاران زن، از ولایت‌های مختلف برگزار کرده است.

فیصل کریمی، رییس انستیوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای افغانستان می‌گوید که این دوره‌ی کارآموزی به‌صورت نظری و عملی در دوره‌های شش ماهه از هشت‌ سال به‌این‌سو، برگزار می‌شود. به گفته‌ی آقای کریمی پس از حاکمیت طالبان این اولین دوره‌ی آموزشی برای روزنامه‌نگاران زن و دانش‌جویان رشته‌ی خبرنگاری می‌باشد که به‌گونه‌ی آنلاین برگزار شده است.

دوره‌ی کارآموزی شش ماه‌ی خبرگزاری بانوان افغانستان، برای ۱۲ خبرنگار زن که شامل دانش‌جویان رشته‌ی روزنامه‌نگاری و خبرنگاران تازه‌کار اند؛ برگزار شده است. این کارآموزان پس از یک پروسه‌ی رقابتی که 157 نفر درخواست داده بودند؛ گزینش شده است. آنان در یک دوره‌ی شش ماهه، به‌گونه‌ی عملی و نظری آموزش خواهند دید. به گفته‌ی آقای کریمی این کارآموزان سه ماه نخست را به صورت نظری و تیوری آموزش می‌بینند و سه ماه دیگر را به‌گونه‌ی عملی با مربیان شان در “خبرگزاری بانوان افغانستان” وارد کار عملی خواهند شد.

رییس انستیوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای افغانستان، هدف از برگزاری دوره‌های آموزشی روزنامه‌نگاری برای زنان را تقویت مشارکت زنان در عرصه‌ی روزنامه‌نگاری، ارتقای ظرفیت آنان در و بازتاب بیش‌تر صدای زنان در اجتماع عنوان می‌کند.

کتایون، یکی از روزنامه‌نگارانی‌ست که در این دوره‌ی آموزشی شرکت کرده است. او، این دوره‌ی آموزشی را “عالی و فرصت جدید” عنوان می‌کند. کتایون که پس از تغییر نظام سیاسی و روی‌کار آمدن طالبان از آموزش محروم شده است؛ این دوره‌ی آموزش شش ماهه را فرصت جدیدی برای یادگیری می‌داند.

وی، می‌گوید که شرکت در این دوره‌ی آموزشی برای او فرصت یادگیری و کار عملی را فراهم کرده است. از سوی دیگر در وضعیتی که او مانند صدها زن و دختر دیگر از آموزش و کار محروم است؛ کار عملی برایش فرصتی‌ست و هم‌چنان وی می‌افزاید که از نظر مالی نیز این دوره‌ی آموزشی برایش کمک کننده است: “این دور آموزش در برگیرنده‌ی تمام نکته‌های اساسی و کلیدی خبرنگاری می‌باشد. با برگزاری هر آموزش و پیاده‌کردن برداشت‌های مان روی کار عملی روی ظرفیت ما تاثیر مستقیم وارد کرده است”.

نرگس، یکی از کارآموزان دیگر می‌گوید که این دوره‌ی کارآموزی برایش “بهترین” فرصت است. به‌ گفته‌ی خودش او از این طریق می‌تواند مهارت‌هایش را در بخش کار خبرنگاری تقویت کرده و موضوع‌های مختلف و بیش‌تری را نیز بیاموزد.

او، هم‌چنان می‌افزاید: “در وضعیتی که زنان خبرنگار نمی‌توانند در رسانه‌ها به‌گونه‌ی آزادانه فعالیت کنند؛ آموزش و سپس کار عملی در “خبرگزاری بانوان افغانستان” فرصت خوبی برای خبرنگاران زن است”.

نازیلا شیرزی، کارآموز دیگر این خبرگزاری نیز می‌گوید؛ در وضعیتی که آموزش دختران در افغانستان ممنوع و کار آنان در رسانه‌های افغانستان نیز با مشکل‌های فراوان روبه‌رو است؛ دوره‌ی کار آموزی برای آنان “بهترین” فرصت آموزشی و کار عملی است.

خانم شیرزی هم‌چنان با اشاره به ممنوعیت آموزشی دختران در افغانستان ابراز امیدواری می‌کنند که فرصت‌های آموزشی بیش‌تر در عرصه‌های مختلف برای آنان فراهم شود.

صنم علی‌زاده، یکی خبرنگاران تازه‌کار دیگر که از کابل در این دوره‌ی کارآموزی مصروف یادگیری است؛ می‌گوید که فرصت پیش‌آمده به آنان کمک می‌کند که با تجربه‌ی کافی وارد کار عرصه‌ی خبرنگاری شوند.

او، می‌افزاید که در دوره‌ی دانش‌جویی‌اش چندین سمستر را به‌گونه‌ی تشدیدی به‌دلیل قرنتین و کرونا سپری کرده است. پس از آن نیز با سقوط نظام جمهوری و روی کارآمدن طالبان، در درس‌هایش وقفه ایجاد شده و نتوانسته درس‌هایش را به‌گونه‌ی عملی فراگیرد. کبرا، هم‌چنان به‌دلیل محدودیت‌های طالبان بر رسانه‌ها و کوچک شدن فضای کاری برای زنان خبرنگار در نهادهای رسانه‌ای نتوانسته‌ است که وارد شود.

این دوره‌ی کارآموزی در حالی برای خبرنگاران تازه‌کار و دانش‌جویان دانش‌کده‌های خبرنگاری برگزار می‌شود که طالبان یک‌ سال پیش، تمامی دانش‌گاه‌های دولتی و خصوصی را در سراسر کشور به‌روی دختران مسدود کرد.

گفتنی‌ست که انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای افغانستان، تاکنون برای بیش از ۱۵۰ خبرنگار زن تازه‌کار که عمدا دانش‌جویان دانش‌کده‌های ژورنالیزم بوده‌اند؛ زمینه‌ی کارآموزی و کارهای عملی را در سراسر افغانستان، فراهم کرده است. این خبرنگاران پس از پایان دوره‌ی کارآموزی در نهادهای مطرح رسانه‌ای افغانستان مصروف کار شده‌اند.

٭نام‌های کارآموزان به‌دلیل وضعیت امنیتی‌شان در افغانستان مستعار انتخاب شده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و ارادت
    از آنجائیکه شما در این چند جمله خواستار دیدگاه ما شدید، می‌خواهم صادقانه بنویسم که در قدم نخست سپاسگزار کمک و حسن نیت تان هستیم، چون در همچین شرایطی که زمینه ای اشتعال برای بانوان در کشور محدود و درب اشتغالزایی مسدود گردیده مخصوصا برای هم مسلکان ما، باز هم شما در این شرایط حساس زمینه کارآموزی را از خانه برایمان مهیا می‌نمایید.
    ثانیا، این دوره کار آموزی برای هم مسلکان مان هم خبرنگاران تازه کار و هم دانشجویان دوره خبرنگاری خیلی ها مفید خواهد بود، پس خیلی مشتاق این هستم که انشاالله جز از این پروسه و این دور کارآموزی شما باشم.
    با حرمت
    کرشنا امیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا