همزمان با افزایش دست‌گیری‌های زنان؛ طالبان از نگهداری ۸۰۰ زن در زندان‌های این گروه خبر داد

لیدا بارز

معاون نظامی اداره‌ی زندان‌های طالبان گفته است که ۸۰۰ زن در زندان‌های این گروه در سراسر افغانستان، بسر می‌برند. 

همزمان با موج از بازداشت‌های زنان در بزرگ‌شهرهای کشور، حبیب‌الله بدر، معاون نظامی اداره‌ی زندان‌های طالبان در صحبت با تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترول این گروه با ذکر رقم زندانیان زن، گفته است که در زندان‌های طالبان «هیچ زندانی سیاسی نیست» و لت‌وکوب یا شکنجه آنان را نیز رد کرد. 

آقای بدر افزود؛ هر گونه بدرفتاری از سوی نیروهای این گروه با زندانیان به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.

معاون نظامی اداره‌ی زندان‌های طالبان در حالی از کاهش رقم زندانیان زن سخن می‌گوید که این گروه شش ماه پیش، در برنامه‌ی «حساب‌دهی دولت به ملت» با تلویزیون ملی، گفته بودند که ۶۶ هزار زندانی در زندان‌های آنان نگهداری می‌شوند که از آن میان ۲ هزار آن را زنان و کودکان شامل بودند. 

در همین حال دفتر سازمان ملل متحد در ماه سرطان سال جاری، شمار زندانیان طالبان را ۱۵ هزار نفر گزارش داده بود. یوناما در این گزارش تایید کرده بود که طالبان زندانیان را «شکنجه می‌کند» و «شوک برقی» می‌دهند. 

نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در گزارشی دیگر در ماه سنبله سال جاری درباره مواردی از شکنجه‌ی زندانیان تحت توقیف طالبان، اظهار نگرانی کرد.

صحبت‌های آقای بدر در حالی صورت می‌گیرد که طالبان در پیش‌ از هفته بدین‌سو دست به بازداشت و شکنجه‌ی زنان و دختران به اتهام «بدحجابی» در مناطق مختلف شهر کابل زده است. این اقدام طالبان با واکنش‌های تند نیز به همراه بوده است. 

با این حال نهادهای حقوق بشری بارها گفته‌اند که متهمان بخصوص زنان معترض ‌ فعالیت حقوق زن، در زندان‌های طالبان به روند دادرسی شفاف و وکیل مدافع دسترسی ندارند. طالبان حق وکالت را نیز از زنان گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا