فعالان حقوق زن در اتریش، خواستار حمایت جهانی از زنان افغانستانی شدند

حدیث حبیب‌یار

یک نشست دو روزه تحت عنوان “توان‌مند‌سازی زنان از طریق آموزش” در شهر وین پایتخت کشور اتریش، به‌مناسبت بیست‌و‌هشتمین سال‌گرد کانون فرهنگ افغانستان در اتریش، بیست‌و‌چهارمین سال‌گرد فصل‌نامه‌ی بانو‌ی ناشر اندیشه‌های زنان افغانستان در اروپا و دومین سال‌گرد جشنواره اهدای تندیس رابعه بلخی برگزار شد.

گل‌چهر یفتلی، فعال حقوق زن امروز سه‌شنبه در حساب کاربری اکس‌اش با نشر گزارشی می‌گوید که این نشست به‌خاطر توان‌مند‌سازی و بررسی وضعیت زنان افغانستانی در دو محـفل جداگانه در بخش‌های متفاوت و با حضور نماینده‌ی شهر‌داری شهر وین‌، اعضــای برجسته‌ی احزاب سیاسی، مسؤلین هر سه نواحی شهر وین‌، رسانه‌های معتبر اتریش و کشور‌های اروپایی، چـهره‌های شناخته شده‌ی نهاد‌های دیاسپورا، عفو بین الملل، سفیر افغانستان مقیم اتریش‌، چهره‌هــای مطرح فرهنگی، ادبی و رسانـه‌ای افــغانستان از ایالات متحده‌ی امریکا و از کشور‌های اروپایی برگزار شده است.

بانو یفتلی نگاشته است: “در هر دو روز نشست “توان‌مندسازی زنان و دختران از طریق آموزش”، همه‌ی اشتراک‌کنندگان روی وضعیت زنان و دختران تحت حاکمیت طالبان به زبان‌های مختلف صحبت کردند و به شرایط دشوار حقوق بشری در این کشور پرداختند”.

گل‌چهره یفتلی بیان کرده است که شمار زیادی از فعالان حقوق زن افغانستانی در این نشست از کشورهای غربی به‌ویژه سیاست‌مداران اروپایی حاضر در این نشست خواسته‌اند تا از زنان افغانستان حمایت کنند.

او که خود نیز در این نشست حضور داشته می‌گوید که نرگس مومند، کارشناس آموزشی و استاد سابق دانشگاه کابل در مورد حمایت از آموزش دختران در افغانستان در این گردهمایی از سیاسیون اروپایی خواسته است که “در راه حمایت از آموزش دختران با مردم افغانستان به‌ویژه زنان هم‌قدم باشند”.

گل‌چهره گفت: “در این نشست در کنار همه‌ی چهره‌های سرشناس فرهنگی، ادبی، اجتماعی و هنری، منیژه باختری سفیر افغانستان در اتریش، هیله نجیب، حوریه مصدق فعال سابق افغانستان، نبیل مسکین‌یار ژورنالیست سابقه‌دار، فریدون فرید ژورنالیست و خبرنگار،‌ منان نوس ژورنالیست و خبرنگار، نرگس مومند، شگوفه غفوری، تهمینه سالک، هدا خموش، اجمل غفوری، حمیدالله حفیظی، گل‌چهره یفتلی، صالحه واهب،‌ ملالی شبنم، سعیده طلوع و جمع بزرگی از بزرگواران و فعالین عرصه‌های مختلف افغانستان اشتراک داشتند. آنان از جامعه‌ی جهانی خواستند که به وضعیت زنان و دختران در افغانستان توجه جدی داشته باشند”.

وی افزود که این نشست توان‌مند‌سازی زنان که در آن بیش از ۱۸۰ نفر از آمریکا و ۱۳ کشور اروپایی حضور داشتند، با گرداننده‌گی فریبا چرخی پایان یافته است.

گفتنی‌ست که طالبان پس از تسلط دوباره‌ی شان بر افغانستان بیش از ۵۰ فرمان محدود‌کننده بالای زنان و دختران صادر کردند که همواره این زنان به‌خاطر تأمین حقوق خود و توان‌مندسازی نسل آینده، چی در داخل و چی در بیرون از کشور در مقابل گروه طالبان صدا بلند کردند.

این در حالی‌ست که اکنون افغانستان تنها کشوری‌ست که زنان و دختران از حق آموزش محروم هستند، اما طالبان همواره ادعا می‌کند که حقوق زنان در افغانستان مطابق شریعت تأمین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا