نشستی به‌منظور جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی از سوی اتحادیه‌ی اروپا

حدیث حبیب‌یار

اتحادیه‌ی اروپا نشستی را به‌خاطر جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی در جهان به‌ویژه در افغانستان و ایران برگزار کرده است. اتحادیه‌ی اروپا گفته است که از همه‌‌ی سیاست‌های که به زنان و دختران حق مشارکت کامل، برابر و معنادار می‌دهد، حمایت می‌کند.

جوویتا نلیوپشینه، سفیر اتحادیه‌ی اروپا در آمریکا، روز چهارشنبه (۱۹ ثور) در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش از برگزاری یک نشست در مورد جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی در جهان با حضور شماری از فعالان حقوق زن افغانستانی خبر داد.

خانم جوویتا گفت: “من پس از شنیدن سخنان زنان و مردان در این نشست عمیقاً از تبعیض و خشونت علیه زنان و دختران ناراحت شدم. اتحادیه‌ی اروپا متعهد به حمایت از همه‌ی سیاست‌هایی است که امکان مشارکت کامل، برابر و معنادار همه‌ی زنان و دختران را در سراسر جهان فراهم کند”.

در این نشست که گفته می‌شود شماری از فعالان حقوق زن افغانستانی نیز حضور داشتند، از اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهند که هر‌چه زودتر به‌خاطر “جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی در افغانستان” اقدام‌های را روی دست بگیرد.

ناهید فرید، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان در صفحه‌ی کاربری اکس‌اش از این اتحادیه خواسته تا زنان افغانستان را به انتظار نگذارد و آپارتاید جنسیتی در این کشور را به‌رسمیت بشناسد.

وی نوشت: “از سفیر اتحادیه‌ی اروپا قدردانی می‌کنم و مشتاقانه منتظریم ببینیم اتحادیه‌ی اروپا چگونه حمایت خود را برای جرم‌انگاری رژیم آپارتاید جنسیتی طالبان انجام می‌دهد”.

هم‌چنان زهرا جویا، فعال حقوق زن افغانستانی که او نیز در این نشست حضور داشته در صفحه‌ی خود می‌گوید که در هر نشستی صدای زنان افغانستان را بلند کرده است، تا از حقوق آنان حمایت شود.

بانو جویا گفت: “من بسیار خوشحالم که صدای زنان و دختران افغانستان را بلند می‌کنم. در این نشست ما بسیار تلاش کردیم، تا صدای مردمی را که تحت رژیم‌های طالبان و ایران در حال مبارزه هستند، بلند کنیم”.

این فعالان حقوق‌ همواره نقض سیستماتیک و عمدی حقوق اساسی زنان از سوی طالبان را مصداق آپارتاید جنسیتی دانسته و از جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواسته‌اند تا این پدیده را به‌رسمیت بشناسند.

گفتی‌ست که پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، زنان از حقوق اولیه خود از جمله حق آموزش، کار و حقوق سیاسی و مدنی محروم شده‌اند.

این در حالی‌ست که چندی پیش مسیح علی‌نژاد کنش‌گر حقوق زن، در پیامی به‌مناسبت نوروز، سال جدید خورشیدی را “سال اتحاد ایرانیان و افغانستانی‌ها علیه آپارتاید جنسیتی” خواند. این کنش‌گر حقوق زن با راه‌اندازی کارزار “اتحاد علیه آپارتاید جنسیتی” درصدد معرفی حکومت ایران و طالبان به‌عنوان نظام‌های “آپارتاید جنسیتی” است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا