مجموعه‌ای از “روایت‌های زنان قربانی خشونت” با قلم مرسل سیاس منتشر شد

آی‌نور سعیدپور

کتاب «فریاد ما را کی خواهد شنید» مجموعه‌ی از روایت‌های زنان قربانی خشونت با قلم مرسل سیاس، نویسنده و فعال حقوق بشر افغانستانی به زبان فرانسوی منتشر شد.

خانم سیاس با نشر پیامی در صفحه‌ی کاربری اکس خود، نوشته است که این کتاب را در حالی امضا می‌کنند که زنان در افغانستان به “وحشت‌ناک‌ترین” شکل ممکن مورد شکنجه‌ی طالبان قرار دارد.

وی، هم‌چنان از عمل‌کرد جامعه‌ی جهانی و کشورهای حامی حقوق بشر انتقاد کرده و نگاشته است که آنان در پی معامله با طالبان هستند. «جامعه جهانی و‌ کشورهای حامی «حقوق بشر» بی‌شرمانه نگاه می‌کنند و در پی معامله با طالبان هستند. فریاد‌های که گوش شنوا برای آن وجود ندارد.»

مرسل سیاس، در صحبت با خبرگزاری بانوان افغانستان می‌گوید که در این کتاب ۱۰ روایت از زنانی قربانی خشونت در افغانستان و آخرین روایت نیز با اسم “آخرین زن” در آن گنجانیده شده است. 

وی، هم‌چنان می‌افزاید که در این کتاب خشونت‌‌های موجود علیه زنان در دوره‌ی جمهوریت در آن گنجانیده شده است.

این نویسنده‌ی افغانستانی در حالی روایت‌های از خشونت علیه زنان را روایت کرده است که اکنون زنان در افغانستان علاوه بر خشونت‌های رایج سنتی، در برابر خشونت‌های طالبان نیز قرار دارند.

طالبان با وضع فرمان‌های متعدد، حقوق اساسی زنان را سلب کرده و اکنون زنان از اساسی‌ترین حقوق‌شان نیز محروم‌اند. طالبان به دلیل عمل‌کردشان در برابر زنان متهم به نقض حقوق بشری است.

پیش‌تر نیز دیدبان حقوق بشر و مدافعان سیاست ایالات متحده‌ی امریکا برای زنان و دختران افغانستانی گفته بودند که در کنار حذف سیستماتیک زنان از اجتماع از سوی رهبران طالبان، خشونت‌های مبتنی بر جنسیت به ویژه در خانه در دو سال حاکمیت طالبان به شدت افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا