یک دختر بازداشت شده توسط طالبان، پس از رهایی از بند خودکشی کرد

حدیث حبیب‌یار

منابع محلی از کابل می‌گویند که یکی از دخترانی که به اتهام نداشتن “حجاب” مورد نظر این گروه بازداشت شده بود، پس رهایی خودکشی کرده است.

گفته می‌شود که این دختر باشنده‌ی دشت برچی کابل، از مربوطات حوزه‌ی سیزدهم امنیتی بوده است. وی، امروز (۲۰ جدی/ ۱۰ جنوری) پس از بازگشت از حوزه‌ی امنیتی طالبان دست به خودکشی زده و به زندگی‌اش پایان داده است.

منابع می‌افزایند که هنوز مشخص نیست که در حوزه امنیتی طالبان بر سر این دختر جوان چه گذشته است؟

هم‌چنان نها صخره نادری، یکی از فعالان حقوق زنان امروز در صفحه‌ی اجتماعی اکس‌اش تایید کرده است که “‏دو تن از دختران که توسط طالبان به دلیل نداشتن حجاب مورد نظر این گروه بازداشت شده بودند پس از رهایی از زندان دست به خودکشی زدند.”

از یک هفته به این‌سو طالبان، دختران جوان را به اتهام رعایت نکردن حجاب مورد نظر این گروه از منطقه‌های مختلف پایتخت، به‌ویژه دشت‌برچی، خیرخانه و تایمنی شهر بازداشت کرده‌اند. سپس گزارش‌هایی دیگری مبنی بر بازداشت‌های در دختران به همین اتهام در استان‌های دایکندی و بامیان نیز منشر شده است.

شاه‌گل رضایی، عضو پیشین مجلس نمایندگان در واکنش به این رویداد در صفحه اکس‌اش می‌گوید که دختران افغانستان نه مجرم اند؛ نه گناه‌کار و مقصر؛ بلکه مظلوم اند و تحت ستم قرار دارند.

او می‌افزاید”همه ما به شمول خانواده ها و‌ کلیت اجتماع در حمایت از زنان کوتاه آمده ایم.

بیایید فریادگر رنج دختران در بند و شریک اندوه مادرانی باشیم که شب های طولانی و سرد زمستانی را در نا امیدی و ترس به صبح میرسانند.”

هم‌زمان با این زلا زازی، افسر پیشین وزارت امور داخله در واکنش به بازداشت‌های خودسرانه طالبان در صفحه‌ی اکس خود نگاشته است که خشم و غضب مردم روز به روز علیه گروه طالبان بیشتر میشود.”با این وضعیت منتظر وقوع حادثه بدتر از دشت‌لیلی باشید که واقعا نیاز است.”

برخی از زنان به رسانه‌ها گفته‌اند که افراد طالبان شماری از دختران و زنان را از غرب و شمال کابل در حالی با خود برده‌اند که آن‌ها روسری و لباس‌های بلند اسلامی، به تن داشتند.

طالبان از زمان روی کار آمدن‌شان در افغانستان بیش از ۵۰ فرمان محدودیت‌ها به بهانه‌های مختلف بالای زنان وضع کردند و دست به بازداشت و حذف آنان از جامعه زدند.

این در حالی‌ست که چند روز پیش جنبش همبستگی زنان افغانستان تایید کرد که یک عضو این گروه اعتراضی بنام “بی‌بی گل” در ولایت قندوز پس از رها شدن از زندان طالبان خودکُشی کرده است. مسئولان این جنبش اعتراضی زنان گفتند که بی‌بی‌گل ۲۱ ساله در شروع حکومت طالبان زندانی شده بود و پس از رهایی از زندان «پیوسته به خودکشی فکر می‌کرد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا