فوزیه کوفی به‌عنوان یکی از سخن‌رانان کنفرانس نوبل معرفی شد

حدیث حبیب‌یار

مرکز صلح نوبل از سخن‌رانی فوزیه کوفی، نماینده‌ی پیشین پارلمان افغانستان در کنفرانس سالانه‌ی صلح نوبل در ماه سپتامبر خبر داد.

مرکز صلح نوبل روز چهارشنبه (۸ می) در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش با نشر خبرنامه‌ای، نام سخن‌رانانی که قرار است در کنفرانس سالانه‌ی آن صحبت کنند را منتشر کرد. فوزیه کوفی به نماینده‌گی و حمایت از حقوق زنان افغانستان به عنوان یکی از این سخن‌رانان معرفی شده است.

مرکز صلح نوبل در بخش معرفی فوزیه کوفی نوشت که او پس از حاکمیت طالبان به سراسر جهان سفر کرده است تا تمرکز خود را بر افغانستان از نظر بحران‌های بشردوستانه به‌ویژه سرکوب زنان و دخترانی که از تحصیل منع شده‌اند، حفظ کند.

بانو کوفی با اظهار خرسندی از شرکت در این نشست در ماه‌های آینده در شبکه‌ی اجتماعی اکس‌اش از جهان خواست که در برابر ادامه‌ی سرکوب زنان متحد شوند.

“جهان به مکانی تبدیل شده است که در آن از زنان و حقوق آنان به عنوان ابزاری برای کسب قدرت استفاده می‌شود. امروزه زنان و کودکان بیش‌تری در درگیری‌ها جان خود را از دست می‌دهند. ما باید در برابر عمل‌کردهای مختلف علیه زنان دست‌به‌دست هم بدهیم”.

مرکز صلح نوبل هم‌چنان گفت است که نشست سالانه‌ی صلح نوبل برندگان جایزه‌ی نوبل، کارشناسان، تصمیم‌گیرندگان و فعالان را گردهم می‌آورد تا در مورد چالش‌ها و بررسی راه‌حل‌ها گفت‌و‌گو کنند.

در خبرنامه‌ی مرکز صلح نوبل آمده است: ” کنفرانس نوبل در سال ۲۰۲۴ عقب‌گردهای خطرناک حقوق زنان در سراسر جهان را برجسته خواهد کرد و شیوه‌های خوب مقابله با این عقب‌گردها بررسی خواهد شد”.

گفتنی‌ست که فوزیه کوفی، سیاست‌مدار و فعال حقوق زنان افغانستان است. وی نماینده‌ی پیشین ولایت بدخشان و عضو سابق ولسی جرگه (مجلس نمایندگان افغانستان) بوده‌ و نقش زیادی در تصویب قانون منع خشونت علیه زن در افغانستان داشته‌ است.

بانو کوفی در حالی به عنوان یکی از سخن‌رانان و نماینده‌ی زنان افغانستان در این کنفرانس معرفی شده است که بیش از دو سال می‌شود، زنان و دختران افغانستانی از حقوق اولیه خود محروم هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا