تاکید زنان معترض برای به‌رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان

لیدا بارز

اعضای جنبش اعتراضی زنان موسوم به «جنبش صدای زنان افغانستان»، مقیم کشور ایران در یک حرکت اعتراضی در واکنش‌ به نقض حقوق بشری در افغانستان، می‌گویند که پس از روی کار آمدن طالبان و حاکم شدن آپارتاید جنسیتی در این کشور، زنان از تمامی عرصه‌های زندگی حذف شده‌اند. 

زنان معترض عضو این جنبش که پس از حاکمیت مجدد طالبان، به ایران پناهنده شده‌اند؛ روز سه‌شنبه، ۱۸ ثور با نشر نوار ویدیویی از سازمان ملل متحد و دولت‌های مدافع حقوق بشر، می‌خواهند تا به وضعیت این کشور به‌ویژه زنان توجه کنند؛ زیرا زنان پس از بازگشت طالبان، به‌طور سیستماتیک از جامعه طرد شدند. 

این زنان معترض، در این ویدیو از سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر تا در زمینه‌ی به‌رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی حاکم در افغانستان، می‌خواهند تا طالبان را به‌دلیل نقض وسیع حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان محاکمه کنند. «ما خواستار به محاکمه کشاندن طالبان به عنوان عاملان نقض گسترده‌ی حقوق بشر و اعمال کننده‌های آپارتاید جنسیتی، استیم».

اعضای این جنبش هم‌چنین خواستار حمایت و همکاری با حرکت زنان و کارزار آپارتاید جنسیتی برای رساندن صدای زنان افغانستان و خشونت طالبان، در سراسر جهان شده‌اند. 

کارزار به‌رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان، از سوی شماری از زنان معترض، مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان، حقوق دانان مسائل حقوق بشری در بیش‌از دو ماه اخیر، راه‌اندازی شده است. 

تلاش‌ها برای به‌رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در حالی‌ست که نمایندگی همیشگی افغانستات در جینوا نیز هفته‌ی پیش با نشر اعلامیه‌ای  گفت که پس از بررسی‌های همه جانبه‌ی وضعیت حقوق بشری در افغانستان، این شورا توانسته است به مستندهای از نقض حقوق بشر؛ به‌ویژه حقوق زنان، دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی را از سوی طالبان، تهیه کند. 

این شورا هم‌چنین گفته است که ۲۴۳ توصیه از سوی ۷۰ کشور نشان دهنده‌ی بدتر شدن اوضاع حقوق بشری در افغانستان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا