زنان افغانستانی، رفتار طالبان را «آپارتاید جنسیتی» می‌دانند

لیدا بارز

یک پژوهش انجام شده میان زنان افغانستانی از سوی موسسه‌ی «صداهای زنان برای صلح همه‌شمول و پایدار» نشان می‌دهد که بیش‌از شصت درصد آنان متعقد اند که رفتار طالبان در برابر زنان در افغانستان، مصداق «آپارتاید جنسیتی» است. 

سازمان مطالعات تحقیق و توسعه‌ی سیاست (DROPS)، نتیجه‌ی نظرسنجی شان مبنی بر بینش زنان افغانستانی نسبت به عمل‌کرد حکومت طالبان را منتشر کرد. در نتیجه‌ی به‌دست آمده از سوی این نهاد نشان می‌دهد که مقام‌های طالبان، محدودیت‌هایی مانند تفکیک جنسیتی، محدودیت‌های تحرک یا رفت‌و‌آمد، محرومیت از آموزش و محدودیت‌ها در زمینه‌ی اشتغال را برای ایجاد جامعه‌ای که زنان در آن تابع مردان هستند، مانند «افغانستان» اعمال می‌کنند.

این پژوهش به‌بررسی دیدگاه ۳۶۴۰ زن، در ماه جنوری سال جاری، پرداخته است که شامل چهار سوال کلیدی مربوط به حقوق اساسی زنان است. 

از سوی هم میترا مهران، مدافع حقوق زن و نماینده‌ی زنان افغانستانی در نشست اخیر دوحه، در واکنش به این نظرسنجی می‌گوید: «زنان در داخل افغانستان، ظلم طالبان را سیستماتیک و آپارتاید جنسیتی می‌خوانند که داده‌های این پروژهش آن را نشان داده است.»

 

سازمان مطالعات تحقیق و توسعه سیاست (DROPS)، یک موسسه‌ی تحقیقاتی قوی سیاست‌محور برای ایجاد محیط‌های سالم در کشورهایی که در حال گذار از جنگ به صلح هستند، کار می‌کند. این سازمان، تحقیقات مبتنی بر شواهد را انجام می‌دهد که راه‌حل‌های جای‌گزین برای مسائل ملی را به سیاست‌گذاران ارائه دهد. 

علاوه بر این، ائتلاف متنوعی از مدافعال و فعالان حقوق زن، رهبران زنان در جهان، حقوق‌دانان بین‌المللی، خبرنگاران زن و زنان معترض ایرانی و افغانستانی در یک نامه‌ای سرگشاده از جامعه‌ی بین‌المللی می‌خواهند که «جرم آپارتاید جنسیتی» را به‌رسمیت بشناسد. 

آنان با راه‌اندازی کارزاری از سوی «اتحاد علیه آپارتاید جنسیتی» و نشر اعلامیه‌ای برای گسترش صدای زنان ایرانی و افغانستانی که با سیستم «آپارتاید جنسیتی» در دو کشور، مبارزه می‌کنند؛ تاکید کرده و خواستار پایان دادن به این «جرم» شده‌اند.

پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، زنان از آموزش، کار و از حقوق سیاسی و مدنی محروم شده‌اند. فعالان حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل متحد، می‌گویند که طالبان با حذف زنان از حوزه‌ای عمومی «آپارتاید جنسیتی» را برقرار کرده است. 

فعالان حقوق‌ بشر، نقض سیستماتیک و عمده‌ای حقوق اساسی زنان از سوی طالبان را مصداق «آپارتاید جنسیتی» دانسته و از مراجع قضایی کشورها خواسته‌اند تا این پدیده را به‌رسمیت بشناسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا