فراغت ۳۰ زن از دوره‌های آموزش قابلگی در قندهار

حدیث حبیب‌یار

به تعداد ۳۰ زن از یک برنامه‌ی آموزشی تخصصی قابلگی در ولایت کندهار که توسط کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افغانستان، اداره می‌شود فارغ‌التحصیل شدند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افغانستان (UNHCR) امروز در صفحه‌ی اجتماعی اکس‌اش نگاشته که این صنف‌ها به‌خاطر حمایت از زنان و دختران افغانستانی که از حق کار و آموزش محروم هستند، در اکثريت ولایت‌های این کشور ایجاد می‌شود

این نهاد افزوده که این زنان با پشتیبانی و حمایت کشور جاپان، دوره‌های آموزشی قابلگی را به پایان رساندند.

اما کمیساریای عالی سازمان ملل در مورد مدت زمان این دوره‌های آموزشی تخصصی معلوماتی ارائه نکرده است.

نهاد UNHCR هم‌چنان نگاشته که زنان فارغ شده از این صنف‌ها، به‌خاطر حمایت شان از نهاد‌های کمک کننده، ابراز خرسندی کرده و برای یک آینده‌ی بهتر و روشن‌تر امیدوار هستند.

عایشه که جز حمایت شده‌های کمیساریای عالی سازمان ملل است به این نهاد گفت: “این آموزش تجربه‌ی ما را افزایش می‌دهد و امیدوارم در جست‌وجوی شغل نیز به من کمک کنند تا بتوانم از خانواده‌ام حمایت کنم.”

طالبان با تسلط در افغانستان، آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را در این کشور ممنوع کرد که این ممنوعیت شامل دانش‌کده‌ی طبی نیز می‌شود. طالبان هم‌چنان به دختران فارغ شده از دانش‌کده‌های طبی، اجازه‌ی اشتراک در امتحان شورای طبی (اگزیت) را نیز ندادند.

در پی ممنوعیت آموزش دختران، کم‌بود پزشکان زن نگرانی‌های سازمان‌های بین‌المللی را برانگیخت و افغانستان یکی از کشورهای با بالاترین نرخ مرگ‌ومیر نوزادان و مادران در جهان شد. در سال ۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی تخمین زد که هر روز ۲۴ زن افغانستانی در زمان زایمان یا بارداری جان خود را از دست می‌دهند. این آمار باعث شد که سازمان‌های بین‌المللی در سدد ایجاد صنف‌های آموزشی قابلگی برای زنان، برآیند.

 چندی پیش نیز کمیساریای عالی سازمان ملل، با خبر دادن از ایجاد این صنف‌ها در بعضی از ولایت‌های افغانستان، گفته بود که هنوز کار زیادی باقی مانده تا نرخ‌ مرگ‌ومیر مادران و نوزادان در این کشور کاهش یابد.

پیش‌ از این نیز سازمان جهانی‌ بهداشت با ابراز نگرانی از سیستم صحی افغانستان، وضعیت آنرا شکننده عنوان کرده بود.

هم‌چنان صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل گفته بود که در افغانستان بیش از ۹ میلیون نفر به خدمات بهداشتی دست‌رسی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا