هشدار زنان معترض از “بدتر شدن” وضعیت حقوق بشری در افغانستان 

حدیث حبیب‌یار

اعضای تیم “اتحاد و هم‌بستگی زنان افغانستان” در واکنش‌ به سخن‌های اخیر ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان مبنی بر سنگ‌سار و شلاق‌زدن زنان در ملاعام، می‌گویند که با شنیدن این فرمان امیدی در دل زنان افغانستانی باقی نمانده و وضعیت حقوق بشری هر روز در این کشور بدتر می‌شود.

صنم کبیری، فعال حقوق زن و عضو تيم “اتحاد و هم‌بستگی زنان” در یک نوار تصویری که در برگه‌ی اجتماعی اکس‌ این تیم روز چهارشنبه (۲۷ مارچ) نشر شده است، در واکنش به گفته‌های اخیر هیبت‌الله، می‌گوید که جامعه‌ی جهانی زنان افغانستان را فراموش کرده است.

بانو کبیری گفت: “جامعه‌ی جهانی قسمی در مقابل این فرمان‌های طالبان علیه زنان سکوت می‌کند که انگار زنان افغانستان جز نهاد‌های حقوق بشری نباشند. هر چه زودتر سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری باید طالبان را به‌خاطر عمل‌کرد‌های آنان علیه زنان و دختران پاسخ‌گو سازند.”

هم‌چنان مونسه عمرزاد، عضو دیگر این تیم می‌گوید که اگر جامعه‌ی جهانی و سازمان ملل که داد از تأمین حقوق زنان می‌زنند در مقابل این فرمان طالبان اقدام‌های جدی را روی دست نگیرند وضعیت حقوق بشری نه تنها در افغانستان، بلکه در تمام جهان بدتر خواهد شد.

مونسه افزود: “رهبر طالبان خود را نماینده‌ی خدا و زنان و دیگر کشور‌ها را نماینده‌ی شیطان به روی زمین خواند در صورتی‌که از پول نماینده‌های شیطان استفاده می‌کند.”

هم‌‌چنان چند عضو دیگر “تیم اتحاد هم‌بستگی زنان” زنان نیز خواستار توجه‌ی سازمان‌های بین‌المللی به وضعیت زنان و دختران در زیر سایه حکومت طالبان شدند. و می‌گویند که این پیام هیبت‌الله آخوندزاده، جوابی است برای تمام کسایی که حرف از تغییر و انعطاف‌پذیری گروه طالبان می‌زدند.

ماریا نوری، فعال حقوق زن می‌گوید که طالبان هیچ نوع تغییری نکردند و روز به روز برای محدود ساختن زنان، فرمان‌های مختلف‌ صادر می‌کنند.

نوری گفت: “این پیام طالبان جواب تمام نیک‌تایی‌داران است که طرفداری این گروه را در نشست‌های مختلف می‌کردند و حرف از تغییر این گروه می‌زدند.”

حسینا سروری، یکی دیگر از اعضای این تیم نیز می‌گوید که اگر در مقابل گروه طالبان کدام اقدامی صورت نگیرد زنان افغانستان، تا بیست سال دیگر تحت ظلم و ستم زندگی خواهند کرد.

چند روز پیش تلویزیون ملی تحت کنترول طالبان نوار صوتی منسوب به رهبر گروه طالبان را منتشر کرد.

هبت‌الله آخوند‌زاده، رهبر طالبان، از اجرای حد «سنگ‌سار کردن زنان» و «شلاق زدن» دفاع کرده وگفته است که اگرچه این موضوع برخلاف دموکراسی است؛ اما آنان به این احکام عمل ‌می‌کنند.

این در حالی‌ست که گروه طالبان با روی کار آمدن شان در افغانستان، بیش از ۵۰ فرمان محدود کننده برای زنان و دختران افغانستانی، صادر کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا