چرا هیچ‌کس درباره‌ی نکته‌های مثبت و باورنکردنی یائسگی صحبت نمی‌کند؟

آی‌نور سعیدپور

منبع: هلو مگزین

برگردان: خبرگزاری بانوان افغانستان

با صحبت روزانه و علنی درباره‌ی یائسگی، تابوی توجه عمومی به این موضوع تا حدی شکسته شده است. اما برخی از زنانی که به این دوره از زندگی وارد شده‌اند، معتقدند که درباره زیبایی‌های یائسگی هم باید حرف زد.

روبی همر، 62 ساله، ستاره‌ و کارآفرین موفق عرصه لوازم‌آرایش، لذتی را که از زمان یائسگی پیدا کرده است را به اشتراک می‌گذارد. 

روبی همر، معتقد است که معتقد است که زمان آن فرا رسیده که ما در کلیشه‌های مربوط به یائسگی بازنگری کنیم.

روبی هم، می‌گوید: «خیلی خوب است که این تابو برداشته شد تا بتوانیم در مورد یائسگی صحبت کنیم، اما با آن ابری از منفی‌گرایی و سخنان افسرده‌کننده به‌وجود آمده است. زمانی‌که در حال گذراندن دوران یائسگی بودم، احساس می‌کردم که همه جنبه‌های زندگی در گونه‌ای نشیب و سرازیری ترسیم می‌شوند؛ اما متوجه شدم که جنبه‌های بسیار مثبتی نیز وجود دارد.»

وی، هم‌چنان در این مورد افزوده است: «بلی، بعضی موارد منفی ممکن است با یائسگی همراه شوند؛ اما به چیزهای دیگری که به دست آورده‌اید نگاه کرده و از آن عبور خواهید کرد. یائسگی فقط فصلی از زندگی است.»

در این‌جا، روبی دیدگاه تازه‌ی خود را در مورد میان‌سالی، از جمله جنبه‌های مثبت شگفت‌انگیز یائسگی که هیچ‌کس در مورد آن صحبت نمی‌کند، به اشتراک می گذارد.

فرصت دوباره‌ای می‌یابید.

روبی می‌گوید: «همه چیز واضح‌تر است و با این وضوح، ممکن است یک فرصت جدیدی به شما داده شود. چه ترک شغل باشد یا جدایی از شریک زندگی و یا هم چالش‌های جدید؛ متوجه می‌شوی که زندگی خیلی کوتاه است و یک خانه‌تکانی در زندگی انجام می‌دهی و فقط برای چیزهای خوب فضا باز می کنی.»

قاعدگی تان تمام شده است!

با پایان باروری، ممکن است حس کنیم زنانگی خود را از دست داده‌ایم ابراز تاسف می‌کنیم، اما روبی به لذت‌های بدون عادت ماهانه اشاره می‌کند: دیگر خبری از نوار بهداشتی و تمهیدات جلوگیری از بارداری نیست.

روبی می‌گوید: «یکی از زیباترین، ساده‌ترین و احمقانه‌ترین فواید یائسگی، این واقعیت است که دیگر مجبور نیستید وحشت کنید زیرا فراموش کرده‌اید از روش‌های پیش‌گیری از بارداری استفاده کنید.»

 از این گذشته، بدون نیاز به خرید نوار بهداشتی، مقداری پول پس‌انداز می‌کنید و دیگر استرس نداشتن نوار بهداشتی، وقتی عادت ماهانه‌تان زودتر از راه می‌رسد، ندارید و در نهایت، هر ماه احساس افسردگی و بدخلقی نمی‌کنید. من در روز دوم عادت ماهانه‌ام تبخال می‌زدم… نه دیگر!»

درک جدیدی پیدا می کنید

روبی توضیح می دهد: « ناگهان همه آن چیزهای احمقانه دیگر شما را آزار نمی‌دهد. ما فقط یک بار زندگی می‌کنیم و در این دوران متوجه می‌شویم که چیزهای کوچک ارزشی ندارند که در آن بمانیم. خود را بهتر سازگار می‌کنید. همه جنبه‌های زندگی وضوح می‌یابند و اعتماد به‌ نفس بیش‌تری به‌دست‌ می‌آورید و به نظر من این بسیار خوب است. چون در بسیاری از روایت‌های مربوط به یائسگی ادعا می‌‌شود که اعتماد به‌ نفس خود را از دست می‌دهید، اما برای همه این‌طور نیست.»

معیارهای جدید و واقع بینانه‌ای برای خود تعیین می‌کنید

روبی با حس پیروزمندانه می‌گوید: «یائسگی زمانی برای ایجاد معیار و استاندارد جدیدی برای خود است. به‌ جای این‌که تلاش کنید کسی باشید که در ۲۱، ۳۱، یا ۴۱ سالگی‌تان بودید، از جای‌گاه فعلی تان لذت ببرید. خودتان را ملزم به نگه‌داشتن همان استانداردها ندانید. مطمئنا شاید نتوانید مانند ۳۰ ‌سالگی بدوید، اما هنوز هم می‌توانید بدوید!»

میان‌سالی هم‌چنین این توانایی را به ما می‌دهد که بپذیریم در حال حاضر کجا هستیم و خود را با نسخه‌های قبلی خود مقایسه نکنیم. روبی می‌گوید: «من به‌اندازه قبل از یائسگی نمی‌خوابم، اما خودم را اذیت نمی‌کنم که چرا هشت یا ۹ ساعت نخوابیده‌ام. من واقعاً به خاطر هفت ساعتی که به دست می‌آورم سپاس‌گزارم.»

دیدگاه جدیدی به دست می‌آورید

در دوران یائسگی، قدر وجود خود را بیش از پیش می‌دانیم. روبی می‌گوید: «هر لحظه‌ای که در طول سال‌ها برای نارضایتی از بدنم سپری می‌شد، هدر دادن آن بود.»

شادی را هر جایی که ممکن باشد، پیدا می‌کنید

«در دوران یائسگی، من راه‌هایی پیدا کردم که بتوانم زندگی را به خوبی و هر جا که می‌توانم، با کمی شادی بگذرانم. انرژی خود را روی چیزها بی فایده هدر ندهید زیرا زمان زیادی نداریم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا