آموزش کسب‌وکار زنان افغانستانی از سوی برنامه‌ی جهانی غذا

آی‌نور سعیدپور

برنامه‌ی جهانی غذا در افغانستان، برای زنان و دختران زمینه‌ی آموزشِ کسب‌وکار را در بخش‌ها مختلف در سراسر کشور فراهم می‌کند.

این نهاد سازمان ملل روز (جمعه، ۱۱ حوت) با نشر ویدیویی در برگه‌ی کاربری اکس نگاشته است که فضای عمومی برای زنان و دختران در افغانستان در حال کوچک شدن است.

برنامه‌ی جهانی غذا هم‌چنان نگاشته است که اکنون در افغانستان فرصت‌های کاری برای زنان اندک است و یا هم آنان منبع برای کسب درآمد ندارد.

آریزه، یکی از دخترانی‌ست که در یکی از پروژه‌های آموزشی برنامه‌ی جهانی غذا شرکت کرده است. او، با ابراز خرسندی می‌گوید که از طریق می‌تواند حرفه‌ای جدیدی را فرا بگیرد.

برنامه‌ی جهانی غذا، پیش از این گفته بود که برای استقلالیت مالی زنان برای آنان برنامه‌های دراز مدت را تطبیق می‌کند. پیش از این هم این نهاد از آموزش کشت‌وکار برای زنان، پخت‌وپز، خامک‌دوزی و غیره در سراسر افغانستان خبر نداده بود.

این نهاد در مورد برنامه‌های مختلف آموزشی و ایجاد کسب‌وکارهای کوچک برای زنان آمار دقیق ارایه نکرده است. 

گفتنی‌ست که طالبان با وضع محدودیت‌های روزافزون بر زنان، کار آنان را منع کرده است. اما باوجود ممنوعیت‌های گسترده طالبان تاکنون کسب‌وکار خصوصی زنان چون تجارت‌های کوچک و متوسط را ممنوع نکرده است. اما با آن‌هم بر این بخش‌ها نیز محدودیت‌های خاص وضع کرده است.

پیش‌تر برنامه‌ی توسعه‌ سازمان ملل نیز با هشدار از پیامدهای ممنوعیت کار زنان آنرا یکی از عامل‌های بحران اقتصادی در افغانستان عنوان کرده و گفته بود که ممنوعیت کار زنان تا یک میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان آسیب وارد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا