افزایش خودکشی زنان پس از حاکمیت طالبان

آی‌نور سعیدپور

گروه حقوق بشری “افغان ویتنس” می‌گوید که از اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون دست‌کم ۱۹۵ مورد خودکشی را در افغانستان جمع‌آوری کرده است. بر اساس داده‌های این موسسه‌ی حقوق بشری موردهای خودکشی در میان زنان پس از به قدرت رسیدن طالبان افزایش یافته است. نتیجه‌های بررسی “افغان ویتنس” نشان می‌دهد که بیش‌تر قربانیان اصلی این خودکشی‌ها زنان هستند.

موسسه‌ی افغان ویتنس، نهاد مستقر در بریتانیا که وضعیت حقوق بشری در افغانستان را بررسی می‌کند؛ با نشر گزارشی گفته است که علت‌های اصلی خودکشی در میان زنان افغانستانی چند وجهی است. 

در گزارش “افغان ویتنس” آمده است که بحران اقتصادی، خشونت‌های خانوادگی، ازدواج‌های اجباری، سلامت روان، محدودیت‌های طالبان و خشونت‌های مرتبط با طالبان از عامل‌های اصلی خودکشی در میان زنان و دختران افغانستانی است. در حالی‌که بی‌کاری عامل قابل توجه در خودکشی میان مردان گفته شده است.

نتیجه‌های بررسی افغان ویتنس نشان می‌دهد که علت‌های خودکشی در میان زنان چند وجهی است. در گزارش‌ها، خودکشی‌های زنان بیش‌تر ناشی از خشونت خانوادگی، افزایش ازدواج‌های زودهنگام و اجباری، خشونت‌های مرتبط با طالبان مانند تجاوز جنسی، بازداشت و محدودیت‌های اعمال‌شده توسط طالبان – از جمله ممنوعیت آموزش و بسته‌شدن دانشگاه‌ها و مکتب‌ها، ذکر شده‌اند. 

تحلیل‌گران افغان ویتنس، هم‌چنین روند اخیر خودکشی زنان را پس از آزادی از زندان‌های طالبان در کابل و بلخ مشاهده کردند. 

بر اساس گزارش این موسسه‌ی حقوق بشری، آمار خودکشی زنان پس از به قدرت رسیدن طالبان در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. هم‌چنان اقلیت‌های قومی سهم نامتناسبی در این مورد داشته است. 

 گفتنی‌ست که طالبان از ماه جدی سال جاری خورشیدی شماری از جوان را به اتهام بدحجابی از کابل و برخی از ولایت‌های دیگر بازداشت کردند. 

سپس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد (یوناما)، با نشر گزارشی از وضعیت حقوق بشری در افغانستان گفت که این بازداشت‌ها متمرکز بر مناطق “هزاره‌نشین و تاجیک‌نشین” بوده است.

رینا امیری، نماینده‌ ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان، در پیوند به بازداشت دختران به بهانه‌ی “بدحجابی” گفته بود، طالبان با اعمال که مرتکب می‌شوند،‌ تاثیرهای ویران‌گری بر زنان و دختران را به نمایش می‌گذارند. او، افزود که “صدها زن و دختر بازداشت شده‌اند و مورد آزار و اذیت و جریمه‌های فلج کننده قرار گرفته اند. بنا به گزارش، برخی از افرادی که یک شبه با زندان مواجه شده بودند، از ترس آبروریزی دست به خودآزاری و خودکشی زدند.”

خودکشی‌های مربوط به ازدواج زودهنگام و اجباری 

این موسسه‌ی حقوق بشری می‌گوید که خودکشی‌ها به دلیل بدنامی کم‌تر گزارش شده است. نظارت بر آن‌هایی که به ویژه در میان خردسالان در افغانستان هستند، دشوار است.

افغان ویتنس هم‌چنان در این گزارش نگاشته است که ازدواج‌های اجباری در نتیجه‌ی فشار اقتصادی در افغانستان در حال افزایش است، این احتمال وجود دارد که خودکشی‌های مرتبط نیز به طور مشابه افزایش یافته است.

 این موسسه‌، ادعاهای 11 خودکشی مربوط به ازدواج اجباری دختران زیر سن قانونی را از آوریل 2022 ردیابی کرده است. 

این در حالی‌ست که دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) نیز در گزارش ماه جنوری خود از افزایش خودکشی زنان و دختران در افغانستان تحت حاکمیت طالبان خبر داده است.

سیگار با استناد به سروی اخیر انستیتوت صلح ایالات متحده گزارش داد که از هر چهار اقدام به خودکشی در افغانستان، سه مورد توسط زنان و دختران انجام می‌شود.

این سروی نشان داده است که زنان و دختران تحت حاکمیت طالبان، احساس خفگی، افسردگی، انزوا و بی‌ارزشی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا