ریچارد بنت: وضعیت حقوق بشری در افغانستان رو به وخامت است

آی‌نور سعیدپور

ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در گزارش تازه‌ی خود گفته است که وضعیت حقوق بشری در افغانستان رو به وخامت است.

آقای بنت، ناوقت روز (پنج‌شنبه، ۱۰ حوت) در پنجاه و پنجمین جلسه‌ی شورای حقوق بشر سازمان ملل، گزارش جدیداش ر در مورد وضعیت حقوق از افغانستان را ارایه کرد.

بنت در جریان سخنانش در شورای حقوق بشر گفته است که باوجود اولویت‌های رقابتی، برای این شورا ضروری‌ست که افغانستان و مردم آن را در خط مقدم دستور کار خود نگه‌دارد.

وی، با اشاره به سخنان دبیرکل سازمان در پایان نشست دوحه -تاریخ‌های ۱۸ و ۱۹ فبروری در دوحه برگزار شد- گفته است که آنان خواهان افغانستانی استند که با خود و همسایه‌گانش در صلح باشد. 

گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر هم‌چنان گفته است که کشورهای عضو کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان دارای اختیار هستند که در دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل عدم رعایت کنوانسیون، پرونده‌ای را علیه افغانستان آغاز کنند. آقای بنت می‌گوید که وی کشورهای عضو را تشویق م‌کند که این مسیر قانونی را برای به چالش کشیدن این نقض‌ها در نظر بگیرند

به گفته‌ی بنت، طالبان سیستمی را ایجاد کرده که در آن تبعیض، جداسازی، سرکوب و طرد زنان و دختران نهادینه شده است. 

ریچارد بنت با اشاره به وضعیت زنان تحت حاکمیت طالبان افزوده است که آزار و اذیت بر اساس جنسیت در اساس‌نامه‌ی رم جنایت علیه بشریت است. 

وی، می‌گوید که ممکن است رفتار طالبان با زنان بیش‌تر به عنوان «آپارتاید جنسیتی» توصیف شود. آقای بنت افزوده است که طالبان با تبعیض سیستماتیک به قصد تحت سلطه‌ی کامل زنان و دختران حکومت می‌کنند.

به گفته‌ی بنت مهم است که طالبان را در قبال سیاست‌ها و اقدام‌های شان در برابر زنان  پاسخ‌گو شود.

گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر در گزارش جدید خود گفته است که به‌رسمیت‌شناسی بین‌المللی طالبان یکی بزرگ‌ترین عامل‌های استرس‌زا برای زنان و دختران است.

در بخش از این گزارش آمده است که افغانستان از سهم زنان و دختران در زمینه‌ی توسعه‌ی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی محروم است.

ریچارد بنت، در گزارش جدید خود از وضعیت حقوق بشری در افغانستان به بازداشت‌های اخیر دختران به بهانه‌ی “بدحجابی” از سوی طالبان نیز اشاره کرده است. به گفته‌ی آقای بنت بازداشت‌های خودسرانه از سوی طالبان آشکارا حق زنان و دختران برای حفظ حریم خصوصی و ابراز وجود را نقض می‌کند و عاملیت آنان را نیز بیش‌تر محدود می‌کند.

به گفته‌ی گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر، طالبان هم‌چنان هیچ صدای مخالفی را تحمل نمی‌کنند و به طور خودسرانه مدافعان آموزش، زنان مدافع حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و هنرمندان را دست‌گیر کرده اند.

ریچارد بنت، بار دیگر خواستار آزادی فوری و بدون قید‌وشرط همه‌ی مدافعان حقوق بشر، به ویژه کسانی‌که برای برابری جنسیتی ایستاده‌اند، از جمله فهیم عزیزی، صدیق‌الله افغان و منیژه صدیقی شده است.

در بخش از این گزارش آمده است که فضای مدنی نیز بیش‌تر کوچک شده است، زیرا طالبان سانسور کتاب‌هایی را که به نظر آنها مغایر با «شریعت، ارزش‌های ملی و فرهنگ افغانستان» است، تشدید کرده است. 

او، هم‌چنان گفته است که حق آموزش برای بسیاری، به ویژ برای دختران بالاتر از صنف ششم، آرزوی دور باقی مانده است. به گفته‌ی بنت، طالبان و به طور مؤثر امیدها و آرزوهای نسلی را که مشتاق دانش و آموزش هستند، خاموش می‌کند.

ریچارد بنت از ادامه‌ی وضعیت کنونی نیز هشدار داده و گفته است که وضعیت کار کودکان، ازدواج‌های اجباری و زیر سن قانونی را تشدید کرده است.

گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرده است که طالبان موظف‌اند به قانون‌های بین‌المللی حقوق بشر، به‌ویژه معاهدات تصویب‌شده توسط دولت افغانستان احترام بگذراند، اما به‌گفته‌ی او، طالبان در انجام این وظیفه کوتاهی می‌کنند.

او تأکید کرده است که طالبان تمام اشکال تبعیض نهادینه‌شده علیه زنان و دختران را متوقف و فورا سیاست‌ها و دستورالعمل‌های تبعیض‌آمیز را که حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران را محدود می‌کند، معکوس کنند.

بنت به جامعه‌ی جهانی توصیه کرده است که از عادی‌سازی یا مشروعیت‌بخشیدن به طالبان تا زمانی که بهبودهای ثابت، قابل اندازه‌گیری و تأییدشده در وضعیت حقوق بشر وجود نداشته باشد، خودداری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا