نگرانی دختران دانشکده‌ی پزشکی از اجازه نیافتن در آزمون «ایگزیت»

آزمون «ایگزیت» شورای طبی افغانستان، از دانش‌جویان رشته‌های طبی بدون حضور زنان امروز (شنبه، ۲۹ دلو) در کابل برگزار شد.

اداره‌ی ملی امتحانات حکومت طالبان می‌گوید این آزمون با اشتراک بیش از هفت هزار دانش‌جوی دانشکده‌‌های ستوماتولوژی (طب دندان) و طب معالجوی دانشگاه‌های خصوصی و دولتی در کابل برگزار شد.

اما پس از نشر اعلامیه مبنی بر منع حضور دختران در آزمون پزشکی«ایگزیت» در کشور، شماری از دانش‌جویان رشته‌ی پزشکی دانشگاه هرات از این تصمیم طالبان شکایت داشته و می‌گویند اکنون باید پس از سال‌ها زحمت خانه نشین شوند.

روز یک‌شنبه (۲۳دلو) اعلامیه‌‌ای از سوی شورای طبی افغانستان نشر شد که در آن تاریخ اخذ آزمون (ایگزیت) برای دختران دانش‌آموخته‌ی پزشکی تعین نشده بود.

دنیا محمدی دانش‌آموخته‌ی پزشکی در دانشگاه هرات بود. وی می‌گوید که از کودکی آرزو داشت پزشک شود و برای این آزمون آمادگی کامل داشت اما در لحظات اخیر، خبر دریافت کرد که حضور شان ممنوع شده است.

او افزود: «بعد از چند ماه آماده‌گی و چند سال زحمت در آخرین دقایق خبر شدم که اشتراک ما در امتحان منع شده، یگانه انگیزه مه به زنده‌گی گرفتن تخصص در طب بود که متاسفانه بعد از سال ها تلاش فعلن تبدیل به یک رویا شد به من.»

بهشته یکی دیگر از دانش‌آموخته‌گان رشته‌ی پزشکی دانشگاه هرات است او می‌گوید؛ مادر دو کودک است و از ولایت فراه برای فراگیری رشته‌ی پزشکی در هرات هفت سال را زحمت کشیده است.

به گفته‌ی وی او بسیار با مشقت‌های فروان و مشکلات اقتصادی درس‌اش به پایان رساند و امیدوار بود که پس از سپری نمودن این آزمون به فراه برگشته و برای بانوان در این ولایت خدمات بهداشتی ارایه کند، اما با لغو این آزمون به وی زمینه کار فراهم نمی‌شود: «مه دو طفل دارم، فامیل‌ام به فراه و خودم با مشکلات زیاد اقتصادی در هرات، طب می‌خواندم و فکر می‌کردم با سپری کردن این امتحان هم خودم راحت می‌شوم و هم به خانم‌های ولایت‌ام خدمت می‌کنم، ولی حالی بدون جواز کار به ما اجازه‌ی فعالیت طبی داده نمی‌شود.»

در همین حال دانش‌آموخته‌گان دختر رشته‌های پزشکی از شورای طبی و حکومت طالبان می‌خواهند که این آزمون یا به زودی از دختران نیز اخذ شود.

از سوی هم شورای طبی حکومت طالبان گفته است که مرحله‌ی دوم این آزمون از دانش‌آموخته‌گان دختر نیز اخذ خواهد شد، اما این شورا هیچ تاریخی را مبنی بر اخذ امتحان مشخص نکرده است.
این حالی‌ست که از سه ماه به این سو طالبان با افزایش محدودیت‌ها تمام مراکز آموزشی و‌ نهادهای غیر دولتی را به روی زنان بسته کرده‌اند اما پس این ممانعت‌ها وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده بود که بخش بهداشتی از این قاعده مستثنا است و تمام کارمندان زن در بخش بهداشتی باید بی‌درنگ به کار خود را ادامه دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا