ایجاد آموزش‌گاه خیاطی رایگان توسط دو بانو برای بیش از 60 زن در هرات

دو بانو در هرات با هزینه‌ی شخصی‌شان کار گاه آموزشی رایگان، خیاطی ایجاد کرده‌اند.

این آموزش‌گاه برای اولین بار و پس از بسته شدن مراکز آموزشی در کشور، برای بیش از ۶۰ زن در هرات گشایش یافت.

به گفته‌ی مسوولان در این آموزش‌گاه، بانوان در پنج دوره‌ی آموزشی در روز در این آموزش‌گاه به مدت سه ماه مصروف یادگیری حرفه‌ی خیاطی هستند.

یلدا یوسفی از مؤسسین این آموزشگاه خیاطی است.
وی ۱۹ سال دارد و دانشجوی دانشکده‌ی قابله‌گی در هرات است.

به گفته‌ی بانو یوسفی از یک ماه بدین‌سو این کارگاه گشایش یافته و بانوان مصروف یادگیری خیاطی به صورت رایگان در آن‌جا هستند.

او افزود: «خودم فعلا محصل هستم و پوهنتون می‌خونم، بیشتر از ۶۰ شاگردان داریم که همه را در بر می‌گیرد، از طبقات شاگردان مکتب، محصل، خانم‌های خانه و خانم‌های که در بیرون کار می‌کردند، بخش خیاطی را پیش می‌بریم و نزدیک به یک ماه می‌شود که شروع به کار کردیم.»

شماری از بانوانی که در این کارگاه برای آنان زمینه‌ی آمورش فراهم شده بسیار خوشحال‌اند و خواستار فراهم شدن فرصت‌های آموزشی به سایر بانوان هستند.

آنان از حکومت طالبان می خواهند زنان را در این بخش حمایت کنند.

فاطمه یکی از دانش‌آموزان است او می‌گوید به حرفه‌ی خیاطی علاقه‌ی زیاد دارد و پس از ناامیدی از بسته‌ شدن دانشگاه‌ها، اکنون از ایجاد این فرصت خوشحال است و در میان انبوه از نا‌امیدی‌ها، این آموزش‌گاه برایش انگیزه می‌دهد.

«بعد ازی که اعلامیه نشر شد و دیگه نتونستیم دانشگاه بریم خیلی ناامید شده بودم و فقط به خانه گریه می‌کردم، ولی یک ماه میشه که اینجا خیاطی می‌آموزم و خیلی خوشحالم به من انگیزه می‌دهد.»

در حالی که وضع محدویت ها بر زنان و دختران در افغانستان شمار زیادی را خانه نشین کرده است، اما سایقه کاکر از شاگردان این کارگاه نیز می‌گوید از ایجاد این کار خوشحال است و خیاطی هم کسب و هم هنر است.

«بخاطری بی‌کاری در خانه، بسته شدن مکتب‌ها و پوهنتون‌ها و تمام مراکز آموزشی من مجبور شدم که به هنر خیاطی روی بیاورم کلا در خانه هم خسته شده بودیم و ما هم مجبور شدیم که به هنر خیاطی روی بیاوریم و این هنر هم برای ما بهترین هنر و کسب است.»

این آموزش‌گاه در حالی ایجاد شده است که از حدود دو ماه به این سو طالبان با نشر اعلامیه‌های تمام مراکز آموزشی، دانشگاه‌های خصوصی و دولتی و هم‌چنان تمام نهادهای خصوصی را به روی زنان بسته کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا