تاکید سازمان ملل بر آموزش قابله‌ها در افغانستان 

آی‌نور سعیدپور

صندوق جمیعت سازمان ملل متحد در افغانستان، بر آموزش با کیفیت، تضمین دست‌رسی به منابع و توان‎مندسازی قابله‌ها در افغانستان تاکید کرده است. 

این نهاد سازمان ملل متحد امروز (چهار شنبه، 19 ثور)، با نشر پیامی در برگه‌ی اکس نوشته است که برای توان‌مندسازی قابله‌ها باید سرمایه‌گذاری شود. 

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، نوشته است: «ما باید در ایجاد محیطی سرمایه‌گذاری کنیم که قابله‌ها را قادر می‌کند که کارهای حیاتی خود را انجام دهند».  

به گفته‌ی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد آنان از طریق ایجاد راه‌هایی برای آموزش با کیفیت، تضمین دست‌رسی به منابع و توان‌مندسازی قابله‌ها برای مشارکت فعال به عنوان شرکای برابر در سیستم‌های بهداشتی، تلاش می‌کند. 

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، پیش‌تر نیز گفته بود که یکی از راه‌های سلامتی برای زنان و دختران در سراسر کشور، آموزش قابله‌ها است. 

پس از بسته شدن دانش‌گاه‌ها در افغانستان، برخی از نهادهای سازمان ملل متحد از برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزشی برای قابله‌ها و کارمندان پزشکی زن در ولایت‌های مختلف کشور خبر داده است.  

سازمان ایمرجنسی، افغانستان را دارای بالاترین آمار مرگ‌ومیر مادران در جهان خوانده است. کم‌بود مرکزهای صحی، کارمندان متخصص پزشکی و پایین بودن سطح آگاهی مردم از جمله دلیل‌های اصلی مرگ‌ومیر ماردان و نوزادان گفته شده است.

پیش از این سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرده بود که در سطح جهان در هر دو دقیقه یک زن در اثر عامل‌های مرتبط با بارداری یا زایمان جان می‌دهند، بیش‌ترین موردهای مرگ‌ومیر مادران در منطقه‌های فقیرنشین و درگیر منازعه رخ می‌دهد.  

سازمان جهانی صحت افزوده است که در افغانستان، در هر دو ساعت یک زن در حین زایمان یا در جریان حاملگی جان می‌دهند. این سازمان نیز گفته است که قابله‌ها نقش مهم در کاهش مرگ‌ومیر مادران و کودکان دارند. 

گفتنی‌ست که طالبان در کنار مکتب‌ها، دانش‌گاه‌ها را نیز به روی دختران مسدود کرده است. این محدودیت شامل دانشگاه‌های طبی نیز می‌شود. هم‌چنان وزارت صحت عامه‌ی طالبان از دختران فارغ شده از دانشگاه‌های طبی امتحان شورای طبی (اگزیت) را نیز نگرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا