گشایش نخستین درمان‌گاه دندان ویژه‌ی بانوان توسط یک پزشک زن در ولایت غور

برای نخستین بار در شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور درمان‌گاهی ویژه‌ی بانوان از سوی یک بانوی پزشک با هزینه‌ی شخصی وی ایجاد شده است که در این درمان‌گاه برای بانوان خدمات درمان دندان ارایه داده می‌شود.

این درمان‌گاه از سوی لطیفه غفوری نذیری دانش‌آموخته‌ی دندان پزشکی دانشگاه کابل ایجاد شده است.

به گفته‌ی بانو غفوری وی از آوان کودکی آروز داشته داکتر شود و برای زنان کشورش خدمت کند.

او گفت: «پزشک شدن وخدمت کردن به بانوان آرزوی کودکی‌ام بوده که باید یک کلینیک دندان مخصوص بانوان داشته باشم و امروز خوش‌بختانه به کمک فامیل به آرزوی دیرینه‌ی خود رسیدم و فعلا کلنیک مخصوص خانم‌ها را داریم که تمام پرسونل ما خانم‌ها است و خانم می‌توانند به راحتی جهت تداوی ومشکلات دندان در کلنیک ما تشریف بیاورند.»

بانو غفوری می‌افزاید که در حال حاضر که هیچ درمان‌گاه زنانه‌ی که ویژه برای زنان باشد در غور وجود ندارد و این درمان‌گاه دندان پزشکی می‌تواند مشکلات بانوان را در غور رفع کند.

او گفت: «امکانات که در بخش دندان ضرورت باشد همه در کلینک خود داریم تحصیل و زحمت که کشیدم بالایم مطمین هستم که می‌توانم مصدر خدمت به خانم‌ها شوم. قابل یاد آوری است که هشت اسستانت یا دستیار هم در کنار من آموزش می‌بینند و زمینه کار برای آنان هم مساعد شده انشالله همه‌ی ما در تلاش ارایه‌ی بهترین خدمات برای بانوان هستیم.»

به گفته‌ی غفوری نبود داکتران زن در این بخش باعث شد تا دندان پزشکی بخواند و مصدر خدمت به زنان شود.

در کنار داکتر لطیفه، هشت دستیار نیز کار می‌کنند و آنان از ایجاد این فرصت خرسند بوده و از مسوولان در حکومت طالبان می‌خواهند که آنان را حمایت کنند.

در همین حال، شماری از مراجعین از گشایش این درمان‌گاه ابراز خرسندی نموده می‌گویند، این درمان‌گاه سهولت زیادی برای زنان ایجاد کرده و از طالبان می‌خواهند از زنان در بخش درمان و بهداشت حمایت کند.

حلیمه یکی از مراجعین این درمان‌گاه است وی می‌گوید که در گذشته فقط پزشکان مرد در بخش دندان فعالیت داشتند و اکنون از ایجاد این در مان‌گاه خوشحال است: «خیلی خوشحالم از این که می‌بینم یک خانم این کلینیک را باز کرده و به ما خانم ها این یک سهولت بزرگ است.»

صبریه یکی دیگر از مراجعین این درمان‌گاه می‌گوید که شماری از خانواده ها بخاطر سنت ها، دوست ندارند خانم ها نزد پزشکان مرد مراجعه کنند و ایجاد چنین درمان‌گاهی یک نیاز اساسی در تمام مناطق است.
«در گذشته که بود اگر دندان درد می‌شدم با شوهر خو شفاخانه‌ی حوزه‌وی می‌رفتم تا به داکتر مراجعه کنم، چون شوهرم دوست نداشت پزشک مرد مرا معاینه کند. به نظر مه هرجا باید از این کلینیک ها برای ارامش و اسانی خانم ها ایجاد بشود و یک نیاز اساسی است.»

این درحالی‌ست که پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان، در شماری از مناطق مراجعه مریضان زن نزد پزشکان مرد ممنوع اعلام شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا