عدم دست‌رسی کامل زنان به خدمات بهداشتی در هرات

شماری از زنان در هرات می‌گویند؛ هنگام مراجعه به شفاخانه‌ی حوزه‌وی‌ آنان نمی‌توانند که درست از خدمات این شفاخانه مستفید شوند.

جمیله همراه یک بیمار است او می‌گوید؛ از ولسوالی کهسان برای درمان کردن مادرش آمده است او می‌افزاید؛ در کنار این‌که پزشکان زننیست، مشکلات نبود امکانات و دارو را در این شفاخانه متحمل می‌شوند.

او‌ می‌افزاید: «مصرف ما بیشتر است و ما به مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم امیدواریم حکومت در این قسمت توجه جدیداشته باشند، چون وقتی می‌بنیم پزشک زن نیست، ماهم تلاش می‌کنیم بیمار را نیاوریم

از سوی هم حبیبه که از ولسوالی ادرسکن هرات برای درمان دخترش به مرکز امده است، او نیز می‌گوید؛ خدمات برای بیماران زن نیست،در این سرما خودش مجبور است که به بیرون منتظر دخترش بماند.

او‌ در ادامه گفت: «چهارشب است که دخترم بستر است ما را اجازه نمی‌دهند که داخل برویم، گاهی شب‌ها پزشکان نیستند و مجبوریمکه خودمان برویم پزشکان زن را بیاریم، مشکلات زیاد است

از سوی‌هم، مسؤلان در ریاست صحت عامه می‌گویند؛ آنان در تلاش ایجاد خدمات بهتر در شفاخانه‌ی حوزه‌وی هستند.

داکتر آصف کبیر معاون ریاست صحت عامه در هرات می‌گوید؛ درحال حاضر بطور کل خدمات بهداشتی در شفاخانه‌ی حوزه‌وی برایزنان حدود ۷۰۰ تن می‌باشد.

اقای کبیر می‌افزاید؛ در گذشته خدمات بهداشتی کم اما حالا رو به بهبودی است.

او در ادامه گفت: «تاجای که توان این ریاست باشد تمام تلاش خود جهت بهبود خدمات بهداشتی به ویژه برای زنان می‌کند که ما فعلا درتمام شفاخانه حوزه‌وی و هم‌چنان نسایی ولادی به تعداد ۷۰۰ داکتر زن داریم که بطور منظم خدمات بهداشتی را ارایه می‌دهند

به گفته‌ی مسؤلان ریاست صحت عامه در گذشته وضعیت ارایه‌ی خدمات برای زنان بهتر بود اما پس از سقوط کشور و‌ مهاجر شدن اکثرپزشکان، در حال حاضر زنان به طور کامل خدمات بهداشتی دسترسی ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا