مسؤلان بهداشتی غرب کشور: آمار اقدام به خودکشی میان بانوان افزایش یافته است

مسوولان بهداشت در غرب کشور، از افزایش آمار اقدام به خودکشی خبر می‌دهند.

به گفته‌ی این مسوولان در سال جاری خورشیدی حدود ۱۲۵۶ تن در غرب کشور اقدام به خودکشی نمودند که از این میان ۷۴۵ تن بانوان بوده‌اند.

مسوولان می‌افزایند بیشتر افرادی که اقدام ب خودکشی کرده اند بین سنین ۱۴ تا ۳۵ سال هستند.

بر اساس برآورد سازمان ملل، ۸۷ درصد زنان افغانستان قربانی نوعی از انواع خشونت فیزیکی، جنسی و یا روانی شده اند و ۶۲ درصد آنان انواع مختلف آن را تجربه کرده‌اند.

به گفته‌ی مسؤلان بهداشتی در حوزه‌ی غرب، بلند بودن تنش‌های خانواده‌گی، ازدواج اجباری و بالا بودن میزان خشونت را از رایج ترین دلایل اقدام به خودکشی‌ است.

در همین حال، داکتر غلام داود هاشمی، مسئول بخش داخله بیمارستان حوزه‌وی هرات می‌گوید که تعداد واقعاتی که در بخش داخله بستری شده‌اند مقداری مواد اسید را خورده بودند.

از سوی هم داکتر عبدالقدیم محمدی، مسؤل بخش بیماری‌های روانی بیمارستان حوزه‌ی هرات، علت اقدام به خودکشی را افزایش فشار‌های روحی و روانی عنوان می‌کند.
به گفته‌ی وی «افرادیکه اقدام به خودکشی می‌کنند، چنان خسته شده‌اند که حتی شیرینی جان هم برای شان اهمیت ندارد و چنان به بن بست رسیده اند که شیرینی جان خود را به مرگ ترجیح می‌دهند.»

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مردان بیشتر از زنان دست به خودکشی می‌زنند اما آمار ها در افغانستان نشان داده که ۸۰ درصد موارد اقدام به خودکشی کار زنان بوده است.

مینا که ۲۲ سال دارد با خوردن دوای اعصاب اقدام به خودکشی کرده بود.
از او دلیل اقدام به خودکشی اش را پرسیدم، وی اتفاقات اخیر در کشور را دلیل اقدام به خودکشی گفت.
«بسته ماندن مکاتب به من ضربه‌ی بد روحی زد، بخاطر آینده نامعلوم انگیزه زندگی را از دست دادم و با خوردن ۳۹ دانه قرص اعصاب خواستم خودکشی کنم.»

در کنار هرات فراه با ۷۴ مورد، غور با ۳۷ مورد و بادغیس با ۱۲ مورد از ولایاتی در حوزه‌ی غرب کشور اند که آمار اقدام به خودکشی در آن بالا است.

به گفته‌ی مسؤلان بهداشتی در بیمارستان‌های این ولایت از میان افرادی که اقدام به خودکشی کرده بودند ۱۷ تن جان‌های شان را از دست دادند.

در همین‌ حال روان‌شناسان می‌گویند، عدم دسترسی به حقوق اساسی و سلب آزادی‌های انسانی زنان سبب مصاب شدن شان به امراض روحی و روانی می‌گردد.

به گفته‌ی این روان شناسان، افزایش ارقام خودکشی بانوان نشان دهنده‌ی بحران در خانواده و جامعه است و باید ریشه یابی و حل شود.

این در حالی‌ست که سازمان ملل متحد پیش از این اعلام کرده بود که افغانستان برای زنان و دختران بدترین کشور در دنیا می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا