نبود پرستار کودک چالش عمده‌ زنان شاغل

با وارد شدن زنان در عرصه‌ی کار و فعالیت‌های اجتماعی، انجام وظایف خانه و به ویژه نگه‌داری از فرزند، برای آنان به بحرانی مبدل شده است. بسیاری از مادران، به دلایلی هم‌چون مشغله‌های کاری، درسی و یا سفر ممکن است توانایی مراقبت از فرزند خود را نداشته باشند، اینجاست که نیاز به وجود یک پرستارها حس می‌شود.

نبود پرستار کودک، چالش عمده زنان شاغل است.

براساس قانون کار افغانستان هر زن پس از زایمان، سه ماه رخصتی دارد، چالشی که زنان شاغل با آن مواجه اند اما این است که پس از گذشت سه ماه رخصتی، پرستاری وجود ندارد تا در خانه از فرزند آنان مراقبت کند و نبود پرستارهای متخصص و باسواد یکی از چالش‌های این زنان است.

ثریا در یکی از مکتب‌های دولتی هرات معلم است و دختری 8 ماهه دارد.

او می‌گوید، تا ماه نهم بارداری خود را مکتب رفته و پس از زایمان بر اساس قانون کار افغانستان، سه ماه رخصتی داشته است.

او می‌افزاید، حالا نمی‌داند با فرزند هشت‌ماهه‌اش چه کند، چون در افغانستان پرستاری رشته‌ی مشخصی نیست و کسی را نمی‌توان به عنوان پرستار، با دانش و مهارت کافی برای نگهداری از بچه پیدا کرد.

نبود پرستار مشکلات زیادی برای زنان شاغل و یا زنانی که به هر دلیلی نمی‌توانند از پسر شان نگهداری کنند به وجود آورده است.

این تنها ثریا نیست که همزمان باید به کار اداری و بچه‌داری برسد.

لیلا نیز کارمند اداری یک شرکت خصوصی است، او فرزند یک‌ساله‌یی دارد و نمی‌داند با این وضعیت چه کند. او می‌گوید، پسر ام یک ساله شده و من نه می‌توانم او را با خودم دفتر ببرم و نه هم می‌توانم در خانه تنها بگذارم.

او می‌افزاید، نبود پرستار یکی از مشکلات خاص زنان شاغل است که آن‌ها را برای انجام کار و نگهداری از فرزند و کار بیرون از خانه با چالش مواجه ساخته است.

با این حال، رابعه نیز کارمند یکی از اداره‌های دولتی هرات است که نبود پرستار او را نیز با چالش مواجه ساخته است.

او می‌گوید: پس از اولین سال کاری‌اش، صاحب دو فرزند دوقلو شد و او پس از گذشت سه ماه رخصتی‌اش مجبور به حضور در دفتر کارش شد، در حالی‌که هیچ پرستاری برای نگهداری از فرزند اش نیست.

 هم‌زمان با تغییر حکومت در افغانستان، فعالیت‌های زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آغاز شد، با این حال اما چیزی از مسوولیت‌های خانه‌داری زنان کم نشد و این‌گونه است که اکنون بسیاری از زنان مجبور به ایفای دو نقش مردِ بیرون و زنِ خانه اند.

گزارشگر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا