“صدای خفتۀ زنان را به تصویر می‌کشم”

الهه رهگذر دختر چهارده‌ساله‌ای است که از کودکی تا کنون در تلاش انعکاس دادن ارزش واقعی زنان از طریق هنر نقاشی است، او که اکنون صنف هشتم مکتب است نمایشگاهی را تحت عنوان “پیچ‌وتاب موهایم”در دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه هرات برگزار کرده است. برای آشنایی بیشتر خبرگزاری بانوان افغانستان با وی گفت‌وگویی را ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

معرفی؟

پاسخ: الهه رهگذرهستم، متولد سال1384 ه.ش. از کودکی علاقه‌ی زیادی به نقاشی داشتم و به همین دلیل نقاشی را از چهارسالگی آغاز کردم. اکنون دانش‌آموز صنف هشتم هستم و در کنار درس‌های مکتب به نقاشی نیز می‌پردازم.

پرسش: چه انگیزه‌ی سبب شد که به نقاشی روی بیاورید؟

پاسخ: فقر فرهنگی موجود در جامعه وعدم آگاهی از حقوق واقعی زنان، سبب شده تا زنان از ارزش کمتری در جامعه برخوردار باشند و به همین دلیل خواستم از طریق هنرم برای افراد ارزش واقعی زنان را نشان دهم.

زنان در جامعه کنونی موجودات ضعیف و محصور شده به حساب می‌آیند، به همین دلیل هر شخصی باید در فکر ایجاد تغییری باشد تا بتوانیم جامعه سالم و با ارزشی داشته باشیم و به دلیل همه این‌ها خواستم تا با به وسیله‌ی برس و رنگ‌ها در قالب تصویر احساسات‌ام را تبارز دهم.

پرسش: تاکنون نمایشگاهی هم برگزار کردید؟

پاسخ: همانطور که قبلا یاد کردم، اکنون دانش‌آموز هستم ولی با آن‌هم توانستم اولین نمایشگاه‌ نقاشی‌ام را برگزار کنم.

نمایشگاهی تحت عنوان “پیچ‌وتاب موهایم” را با بیست‌ودو اثر به حیث اولین نمایشگاه در دانشکده‌ی هنرهای زیبا دانشگاه هرات برگزار کردم که اولین دست‌آوردم بود.

 پرسش: پیرو چه نوع سبکی در نقاشی هستید؟

 پاسخ: از سبک مدرن با استفاده از رنگ اکریلیک استفاده می‌کنم.

اکریلیک؛ رنگ آکريليک به دليل ويژگی خاص خود به يکی از پرکاربرد ترين رنگ‌ها برای خلق آثار نقاشی تبديل شده است. اين رنگ بسيار جذاب و درخشان است. آلودگی زيادی را ايجاد نمی‌کند و قبل از خشک شدن در آب حل می‌شود.

پرسش: از دید شما یک هنرمند از طریق هنرش می‌تواند تغییراتی را در جامعه ایجاد کند؟

پاسخ: یک زن می‌تواند به وسیله هنر تمام مشکلات خود و هم جنسان خود را در قالب تصویر نشان دهد و این رسالت زنان هنرمند است که از این طریق برای زنان کار کنند، زیرا تاثیرگذاری یک تصویر به مراتب از لفظ و نوشته بیشتر است و در نهایت می‌تواند در وضعیت اجتماعی زنان تغییرات مثبتی را ایجاد کند.

پرسش: در رابطه به برنامه‌های آینده تان برای مان بگویید؟

پاسخ: بعد از پایان مکتب، می‌خواهم طراح لباس زنان باشم و در کنار آن هر آن‌ چیزی که به نقاشی ربط داشته باشد را نیز فرا می‌گیرم.

مصاحبه کننده: عارفه مهدوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا