چرا زنان حق انتخاب ندارند؟

با روی کار آمدن نظام جدید در افغانستان، نهاد‌های مختلفی درقسمت آگاهی‌دهی درمورد حقوق زنان فعالیت دارند و برنامه‌هایی زیادی را در این خصوص داشته‌اند؛ اما باز هم تعدادی از زنان هستند که حق انتخاب ندارند بلکه شوهران‌شان در قسمت تحصیل و انتخاب شغل برای آنان تصمیم می‌گیرند.

شماری از زنان که  شوهران شان برای آنان تصمیم می‌گیرند از این موضوع شکایت دارند. آنان به این باور اند که حق انتخاب از آنان گرفته شده است.

طاهره نجفی یکی از این زنان است که شوهرش حق انتخاب رشته‌ی تحصیلی را از او گرفته است.

او میگوید: «علاقه زیادی به رشته‌ی کامپیوتر داشتم اما شوهرم مانع تحصیلاتم به رشته که دوست داشتم شد او می‌گوید تو صرف حق داری رشته‌ی معلمی را بخوانی.»

اودر ادامه می‌افزاید، شوهرش به این باور است که کار کردن درمحیط های مردانه مناسب نیست و او باید به حیث معلم درمحیط‌های زنانه کار ‌‌‌کند و در همین رشته نیز تحصیل کند.

با این حال شمار دیگری از زنان می‌گویند انتخاب شغل از سوی شوهران شان سبب شده تا آنان شغل دلخواه شان را نداشته باشند و به شغل های ابتدایی روی آورند.

زینب رضایی، یکی دیگر از این زنان است او  سال‌ها تلاش کرده است تا داکتر شود اما شوهرش حق انتخاب دو رشته را برایش داده است.

او می گوید: «شوهرم گفت تو باید معلم یا قابله شوی.»

زینب در ادامه می گوید اکنون مجبور است قابلگی بخواند واز رشته‌اش راضی نیست.

در همین حال ضیاگل انوری یکی دیگر از زنانی است که مجبور شده طبق خواسته شوهرش معلم شود.

او می‌گوید دوازده سال درس خوانده است تا انجنیر شود اما شوهرش مانع کار او شده است. چون به باور شوهرش انجینیری شغل مناسبی برای یک زن نیست.

او در ادامه می افزاید بارها از سوی شوهرش مورد لت کوب قرار گرفته است واکنون مجبور است طبق خواسته شوهرش معلمی کند.

این در حال است که شماری از مردان به این باور اند زنانی که در بیرون از خانه کار می‌کنند همواره مورد آزار اذیت قرار می‌گیرند.

جمعه خداداد یکی از این مردان است که خود برای همسرش تصمیم گرفته است. او می‌گوید با درنظرداشت شرایط کنونی جامعه نمی‌خواهد همسرش درمحیط مردانه کار کند.

در همین حال گروه دیگری از مردان می گویند، فساداخلاقی موجود در جامعه سبب شده تا آنان مانع کار زنان شان در محیط‌های مردانه شوند.

مرتضی رضایی می‌گوید :«امروزه کار در اداره‌های دولتی وغیر دولتی بر اساس پارتی و قدرت به دست می‌آید و گاهی نیز گرفتن شغل سبب می‌شود تا از زنان استفاده شود.»

او درادامه می‌گوید، زنان باید به شغل‌های بپردازند که در محیط‌های زنانه و دور از فساد اخلاقی باشد تا خودشان مصوون باشند.

ازسوی هم شماری از فعالان حقوق زن به این باورند که ناامنی و فضای نا سالم شغلی سبب شده تا نگرانی‌های برای مردها ایجادو شود که این خود سبب محدود شدن شغل زنان می‌شود.

سیکنه حسینی، فعال حقوق زن و عضو شورای ولایتی می‌گوید، باید زنان توانمندی این را داشته باشند، که هنگام ازدواج حق انتخاب برخی از مسایل چون تحصیل را از مردان بگیرند.

در همین حال آگاهان امور اجتماعی به این باورند که فضای جنسیت‌زده‌ی حاکم در جامعه سبب شده تا زنان از حق انتخاب شغل و تحصیل محروم باشند.

سید عبدالله نایاب، جامعه شناسان به این باور است که میزان آگاهی‌دهی را برای جامعه مرد سالار باید بالا برد وذهن مرد افغان را باید متقاعد کرد که زن هم حق انتخاب دارد.

گزارشگر: منصوره فرخی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا