حکایت‌های غم‌انگیز زنان افغانستان، موضوع کتاب‌های هندوستان 

حدیث حبیب‌یار

شبکه‌ی منطقه‌ای زنان در کشور هندوستان، می‌گوید که کتاب خود را تحت عنوان “زنان به‌دنبال امنیت” که در آن حکایت‌های غم‌انگیز فرار زنان افغانستانی از تحت حاکمیت طالبان نوشته شده را منتشر کرده است.

شبکه‌ی منطقه‌ای هندوستان، امروز شنبه (۴ می) در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش با نشر گزارشی نوشته است که پس از چاپ و نشر کتابی در مورد داستان‌های زنان افغانستانی، شماری از زنان، مدافعان حقوق بشر و محققان را در یک نشست گرد‌هم آورده است. 

این نهاد افزود: “ما زنان افغانستانی، مدافعان حقوق بشر و محققان را گردهم آوردیم، تا به وضعیت اسف‌بار زنانی‌که مجبور به فرار از دست طالبان شده‌اند، توجه کنند”.

شبکه‌ی منطقه‌ای هند بیان کرد که این کتاب در مرکز بین‌المللی هند در “دهلی‌نو” راه‌اندازی شده است.

این نهاد می‌گوید که در این کتاب داستان یک پولیس زن افغانستانی که به‌خاطر خدمت به مردم خود چشمان اش را از دست داده، بیان‌گر وضعیت زنان تحت حاکمیت طالبان است.

“کاترا هاشمی، یک زن پشتون، در سال 2021 سفری دل‌خراش را به هندوستان انجام داد. تصمیم او برای فرار از افغانستان باعث شد که توسط مجازات طالبان چشمان خود را از دست بدهد. هاشمی پس از آن که به دهلی پناه برد، کمک‌های پزشکی برای درمان خود دریافت کرد”.

شبکه‌ی منطقه‌ای زنان در مورد جامعه‌ی پناهندگان هند و افغانستان می‌افزاید که داستان‌های غم‌انگیز دیگری نیز از سرنوشت و فرار زنان افغانستان در کتاب “زنان به‌دنبال امنیت”، چاپ شده است.

این شبکه هدف چاپ و نشر این کتاب را توجه به وضعیت زنان افغانستانی به‌ویژه آنانی‌که اکنون در کشور‌های دیگر پناهنده هستند، عنوان کرد. “برای توجه و مقابله با چالش‌های جدید زنان افغانستان که اکنون در کشور‌های دیگر فرار کرده اند، این کتاب را منتشر کردیم”.

گفتنی‌ست که پس‌ از تسلط طالبان بر افغانستان در آگست ۲۰۲۱، اکثریت نظامی‌های زن، فعالان حقوق بشر، وکیل‌های پارلمان، دیپلمات‌ها، خبرنگاران، سیاست‌مداران و کارمند‌های موسسه‌های خارجی کشور را ترک کردند. این فعالان پناهنده؛ اما هموار می‌گویند که در کشور‌های دیگر نیز با چالش‌هایی از جمله اخراج اجباری، نبود سرپناه و کمبود امکانات اولیه مواجه هستند.

این در حالی‌ست که از چند ماه به این سو شمار زیادی از مردم افغانستان که در کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان پناهنده هستند در معرض اخراج اجباری و بازگشت در افغانستان زیر حاکمیت طالبان قرار گرفته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا