توقیف ذکیه وردک در هند، هنگام قاچاق طلا

آی‌نور سعیدپور

مقام‌های اداره‌ی اطلاعات هند می‌گوید که ذکیه وردک، سر قنسول افغانستان در فرودگاه ممبی هند و پسرش با ۲۵ کیلوگرم طلای قاچاق به ارزش 18.6 کرور روپیه هندی، توقیف شده است. 

رسانه‌ی هندی “تایمز آف اندیا” نوشته است که این دیپلمات افغانستانی در فرودگاه ممبی با ۲۵ کیلوگرم طلای قاچاق که آنرا از دبی به هند انتقال می‌داد، دست‌گیر شده است.

این رسانه‌ی هندی هم‌چنان افزوده است که خانم وردک به‌خاطر برخورداری از مصونیت دیپلماتیک، بازداشت نشده است. 

در بخش از این گزارش آمده است: “بر اساس قانون، اگر ارزش طلای قاچاق بیش از یک میلیارد روپیه باشد، مظنون دست‌گیر شده و با پیگرد کیفری مواجه خواهد شد”.

به گفته‌ی تایمز آف اندیا، ذکیه وردک دارای پاسپورت سیاسی است که از جمهوری اسلامی افغانستان به وی صادر شده است.   

ذکیه وردک در گفت‌وگو با تایمز و اندیا گفته که او اکنون زیر تداوی است و از این «اتهام» متعجب و نگران شده است. وی، هم‌چنان افزوده که این موضوع نیاز به بررسی بیش‌تری دارد.

این دیپلمات افغانستانی گفته است: «از اتهام‌های وارد شده متعجب و نگران شدم و باید این موضوع را بیش‌تر بررسی کنم. من معتقدم که شما از چالش‌های شخصی اخیری که من در حین کار برای پشتی‌بانی از کنسولگری و سفارت با آن مواجه بوده‌ام، آگاه هستید. در حال حاضر، من از ممبی دور هستم و به دنبال کمک پزشکی هستم.» 

در این گزارش آمده است که مقام‌های اداره‌ی اطلاعات عواید هند از خانم وردک و پسرش سوال کردند که آیا کالای مشمول یا طلا حمل می‌کنند یا خیر؛ اما پاسخ آنان منفی بوده است. پس از بررسی فزیکی ذکیه وردک، از نزد وی طلا کشف شده است. خانم وردک این طلاها را در لباس سفارشی، ساق، زانوبند و کمربند کمری خود پنهان کرده بود.

به گفته‌ی تایمز اندیا، ذکیه وردک اسنادی برای اثبات مالکیت مشروع این طلا که منشأ خارجی دارد، نداشته است.

در پی مطرح‌ شدن این ادعا، ذکیه وردک با نشر بیانیه‌ای بر برگه‌ی اکس خود نوشته که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

خانم وردک نوشته است که از تاریخ ۲۵ ثور سال جاری از سمت خود به‌عنوان سرقنسول افغانستان در هندوستان کناره‌گیری می‌کند.

این دیپلمات افغانستانی، افزوده است که وی در جریان سال گذشته با “حملات شخصی و افترا” مواجه بوده است. ذکیه وردک افزوده که این اقدام در برابر وی به گونه‌ی “سازمان یافته” صورت گرفته است.

گفتنی‌ست که ذکیه وردک همراه با محمد ابراهیم‌خیل، قنسول دیگر افغانستان در هند، در همکاری با حکومت طالبان سفارت افغانستان در دهلی را نیز تحت کنترول دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا