راه‌اندازی کارزاری برای دفاع از آموزش دختران افغانستانی

لیدا بارز

هم‌زمان با محرومیت‌های آموزش دختران در افغانستان، یک نهاد مدافع حقوق آموزش در جهان موسوم به (Cannot Wait)، از راه‌اندازی کارزار جهانی برای حمایت از حق آموزش دختران در افغانستان، خبر داد. 

هم‌زمان با شروع سال جدید آموزشی در افغانستان، این نهاد مدافع حق آموزش از راه‌اندازی این کارزار تحت عنوان (AfghanGirlsVoices)، کمپین جهانی قانع‌کننده، تکان دهنده و جهانی یاد کرده و هدف از آن را بلند کردن صدای دخترانی دانست که در افغانستان از آموزش محروم شده‌اند. 

نهاد (Cannot Wait)، این اعلامیه را روز سه‌شنبه، هفتم حمل در صحفه‌ی رسمی شان منتشر کرد. 

در اعلامیه آمده است که دو سال پس از این‌که مقام‌های طالبان در افغانستان قدرت را به‌دست گرفتند؛ این گروه به‌طور سیستماتیک دست‌رسی دختران به آموزش متوسطه و عالی را ممنوع کردند. نهاد آموزش و پرورش نمی‌تواند منتظر بماند (ECW) و صندوق جهانی سازمان ملل متحد برای آموزش در مواقع اضطراری و بحران‌های طولانی مدت، کارزاری را برای حمایت از آموزش دخترا در افغانستان راه‌اندازی کرده‌اند. 

این کمپین با هم‌کاری سمیه فاروقی، عضو جهانی ECW و کاپیتان پیشین تیم رباتیک دختران افغانستانی، با تصاویر متحرک توسط یک هنرمند زن جوان افغانستانی، راه‌اندازی شده است. 

در اعلامیه آمده است: «این کمپاین قرار است با یک سری شهادت‌های الهام‌بخش و یا دل‌خراش اما مصمم از دختران افغانستانی که زندگی‌شان به‌خاطر ممنوعیتی که مانع ادامه‌ی آموزش و رویاهای‌شان می‌شود و فرمان‌های که به‌طور ناگهانی زندگی شان را به هم ریخته است؛ با صدا‌های قدرت‌مند همراه با تصاویر قابل توجهی که هم ناامیدی عمیقی را که این دختران و زنان جوان افغانستانی تجربه کرده‌اند، مقاومت و قدرت باورنکردنی آنان در برابر این ممنوعیت غیرقابل قبول آموزش، را به تصویر می‌کشد.»

سیما فروقی، مسوول برگزاری این حرکت گفته است؛ شجاعت دختران در افغانستان به وی قدرت می‌دهد تا از صدای خودم به‌عنوان قهرمان جهانی ECW برای تقویت صدای آنان به جهان استفاده کند.

وی گفت: «این موضوع برای من الهام بخش تحصیلات خودم در رشته‌ی مهندسی است. زیرا ارزش فرصت تحصیلی را که دارم، می‌دانم، فرصتی که آنان از آن محروم می‌شوند. این وضعیت تلفات زیادی بر سلامت روان دختران وارد می‌کند و میزان خودکشی دختران در دو سال گذشته افزایش یافته است. اکنون اقدام فوری‌تر از همیشه است. من امیدوارم که در سال آینده، آزادی آنان را جشن بگیریم نه این‌که ظلم آنان را نشان دهیم.» 

فاروقی اضافه کرد؛ اگر ما اکنون با هم و در هم‌بستگی با هر دختر افغانستانی دست به اقدام بزنیم، خیلی چیزها می‌تواند در یک سال تغییر کند.

بر اساس گزارش اخیر کارشناسان سازمان ملل متحد، وضعیت زنان و دختران در افغانستان «بدترین وضعیت جهان» است. در این گزارش آمده است که محدودیت های سیستماتیک حقوق اساسی دختران و زنان، و تبعیض شدیدی که آنان تحت رژیم طالبان تجربه می‌کنند، می‌تواند به «آپارتاید جنسیتی» و «آزار و شکنجه جنسیتی» تبدیل شود.

فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای آموزش جهانی و رئیس کمیسیون عالی ECW گفت: «جامعه‌ی بین‌المللی باید این ندای تکان‌دهنده را از قلب دختران و زنان جوان افغانستان بشنود و به تعداد بیشتر و با قدرتی دوباره بسیج شوند تا نقض حقوق آنان را محکوم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا