حمایت سازمان ملل از زنان شاغل در افغانستان

آی‌نور سعیدپور

بخش زنان سازمان ملل متحد از سفر دو روزه‌ی الیس دیویدیان، نماینده‌ی ویژه‌ی دفتر سازمان ملل متحد برای زنان در افغانستان، به این کشور خبر داده است. خانم دیویدیان در این سفرش با ده‌ها زن دیدار و هم‌چنان از پروژه‌های متعدد تحت رهبر آنان نیز بازدید کرده است.

بخش زنان سازمان ملل متحد، با نشر پیامی در برگه‌ی اکس نوشته است که آنان از بازارهای زنان تا آموزش‌ها و مرکزهای چند منظوره در بامیان افغانستان حمایت می‌کنند.

الیس دیویدیان، نیز پس از سفر دو روزه‌اش به افغانستان گفته است که زنان افغانستانی باوجود مشکل‌ها و چالش‌های بزرگ؛ اما سخت کار می‌کنند.

نماینده‌ی ویژه‌ی دفتر سازمان ملل متحد برای زنان در افغانستان، با نشر پیامی در برگه‌ی اکس نوشته که پس از بازگشت از ولایت بامیان از انعطاف‌پذیری و خلاقیت شرکای خود در افغانستان الهام گرفته است.

خانم دیویدیان، هم‌چنان گفته است که زنان افغانستانی چه در نانوایی، صنایع‌دستی و یا سوادآموزی و آموزش مهارت‌های کامپیوتری؛  باوجود چالش‌های بزرگ، سخت ‌کار می‌کنند.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما، نیز در این مورد نوشته است که از بازارهای زنان گرفته تا مرکزهای آموزشی و عرضه‌ی خدمات مختلف، با کمک مالی در ولایت بامیان درهای امید را باز می‌کنند.

گفتنی‌ست که در نتیجه‌ی ممنوعیت کار زنان در بسیاری بخش‌ها، دفترهای سازمان ملل متحد از کسب‌وکار زنان در بعضی بخش‌ها از جمله تجارت‌های کوچک و متوسط حمایت می‌کنند.

با آن‌هم تجارت‌های کوچک و متوسط آنان با مشکل‌های فراوان مواجه است.

پیش‌تر برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد(UNDP)، گفته است که کسب‌وکارهای که با شجاعت توسط زنان تاسیس و رهبری می‌شوند، با چالش‌های زیادی چون کم‌بود سرمایه، دست‌رسی نداشتن به بازار و محدودیت‌های طالبان روبه‌رو است.

این نهاد سازمان ملل متحد هم‌چنان گفته که با حمایت شرکای خود برای بیش از ۹۰۰ هزار زن شغل ایجاد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا