تاکید کرن دکر بر حمایت از زنان در افغانستان

حدیث حبیب‌یار

پس از نشر گزارش سالانه‌ی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا، مبنی بر نقض حقوق بشر در جهان به‌ویژه نقض حقوق زنان توسط گروه طالبان، اکنون کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان می‌گوید که محدودیت‌های روزافزون طالبان علیه زنان و دختران، کارمندان رسانه‌ها و اقلیت‌های مذهبی که از سوی این وزارت گزارش شده را مورد بررسی قرار داده است.

کرن دکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان با نشر پیامی شام‌گاه روز پنج‌شنبه (۲۵ آپریل) در برگه‌ی اجتماعی اکس خود نگاشته است که ایالات متحده‌ی آمریکا، همواره از مبارزه‌ی مردم افغانستان به‌ویژه زنان و دختران علیه محدودیت‌های طالبان، حمایت می‌کند.

این دیپلومات ارشد آمریکایی گفت: “هر روز ما مخالفت خود را با این محدودیت‌ها ابراز می‌داریم. من می‌خواهم مردم افغانستان بدانند که در این راستا تنها نیستند و ما هرگز از دادخواهی برای ایجاد تغییر دست نخواهیم کشید”.

خانم دکر هم‌چنان با اشاره به گزارش اخیر وزارت خارجه‌ی امریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان از مدافعان حقوق بشر استقبال کرد و افزود: “مدافعان حقوق بشر قهرمان استند”.

گفتنی‌ست که این دیپلومات امریکایی چند روز پیش نیز تاکید کرده بود که برای ریشه‌کن‌کردن خشونت جنسیی در افغانستان و احیای حقوق اولیه زنان افغانستانی تلاش می‌کند و دست از حمایت آنان نمی‌کشد‌.

این در حالی‌ست که اخيرا وزارت امور خارجه‌ی آمریکا با نشر گزارش سالانه‌ی خود از وضعیت حقوق بشری در افغانستان نوشته است که محدودیت‌های طالبان، بالای زنان و دختران در افغانستان ادامه دارد.

هم‌چنان در بخش از این گزارش در مورد زندان‌های طالبان و وضعیت زنان در آن‌جا آمده است که ۱۶ زن از ۹۰ زن زندانی در جوزجان، فاریاب و سمنگان پس از تجاوز طالبان باردار شده‌اند. این وزارت افزود طالبان دست‌کم چهار زن را در سمنگان پس از تجاوز مکرر اعضایش اعدام کرده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا