زنان معترض: تنها بخشی از نقض حقوق بشر توسط طالبان، رسانه‌ای می‌شود

حدیث حبیب‌یار

ظریفه سالنگی، عضو جنبش “زنان عدالت‌خواه افغانستان” در واکنش‌ به گزارش سالانه‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا در باره‌ی نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان، می‌گوید که آمار زنان قربانی “خشونت‌های” طالبان، بیش‌تر از آن است که از سوی وزارت خارجه‌ی آمریکا گزارش شده است.

خانم سالنگی، عضو جنبش “زنان عدالت‌خواه”، امروز پنج‌شنبه (۲۵ آپریل)، با نشر یک نوار تصویری در برگه‌ی اجتماعی اکس‌ این جنبش در واکنش به گزارش وزارت خارجه‌ی آمریکا می‌گوید که ده‌ها مورد دیگری از عمل‌کردهای گروه طالبان در افغانستان وجود دارد که توسط وزارت خارجه‌ی آمریکا گزارش نشده است.

سالنگی گفت: “علاوه‌بر حامله‌ شدن ۱۶ زن از بین ۹۰ زن زندانی شده توسط طالبان که وزارت خارجه‌ی آمریکا گزارش داده، ده‌ها مورد دیگر به دست ما رسیده که در مناطق دور دست افغانستان، زنان مورد شکنجه، لت‌و‌کوب و بازداشت قرار می‌گیرند. تنها زنان در این کشور مورد خشنونت قرار نمی‌گیرند، بلکه پسر‌های نو‌جوان هم از دست جنایت‌های گروه طالبان در امان نیستند و مورد سو استفاده‌‌ی جنسی قرار می‌گیرند”.

وی می‌افزاید که وضعیت حقوق بشری در افغانستان، بیش‌تر از آن‌چه رسانه‌یی می‌شود، ناگوار است و هرچه زودتر جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی باید در برابر عمل‌کردهای گروه طالبان اقدام‌های جدی را روی دست بگیرند.

این زن معترض بیان می‌کند: “من خواهان جرم انگاری آپارتاید جنسیتی در افغانستان هستم. کشورهای جهان نباید در برابر ظلم و شکنجه‌ی زنان، دختران و پسران نوجوان که از سوی گروه طالبان صورت می‌گیرد، سکوت کند. این گروه هیچ بویی از انسانیت نمی‌برد. جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی هرچه زودتر مانع دوام فرمان‌های محدود‌کنند‌ه‌ی طالبان بالای زنان و دختران این سرزمین شوند”.

گفتنی‌ست که وزارت امور خارجه‌ی ایالات متحده‎ی امریکا، دو روز پیش با نشر گزارش سالانه‌ی خود از وضعیت حقوق بشری در افغانستان نوشته است که در افغانستان زیر حاکمیت طالبان، “بی‌اعتنایی گسترده به حاکمیت قانون و مصونیت رسمی برای کسانی که مسوول نقض حقوق بشر هستند” وجود دارد. 

در بخش از این گزارش در مورد زندان‌های طالبان و وضعیت زنان در آن‌جا آمده است که ۱۶ زن از ۹۰ زن زندانی در جوزجان، فاریاب و سمنگان پس از تجاوز طالبان باردار شده‌اند. این وزارت افزود طالبان دست‌کم چهار زن را در سمنگان پس از تجاوز مکرر اعضایش، اعدام کرده‌است.

این در حالی‌ست که روز گذشته گروه اعتراضی زنان موسوم به «جنبش شنبه‌های ارغوانی»، نیز در واکنش به این گزارش سالانه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا، در مکان‌های سربسته تجمع اعتراضی برگزار و با فرستان نسخه‌ی از اعلامیه‌ای شان به خبرگزاری بانوان افغانستان، تاکید کردند که وضعیت زندان‌های طالبان و زندانیان زن، اسفناک‌تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا