افغانستان؛ چالش‌برانگیزترین مکان برای زنان

حدیث حبیب‌یار

اداره‌ی بازرس ویژه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا برای افغانستان (سیگار)، می‌گوید که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ ايالات متحده‌ی آمریکا حدود ۷۸۷.۴ میلیون دالر برای حمایت از زنان و دختران افغانستانی پرداخت کرده است؛ اما با آن‌هم افغانستان یکی از “چالش‌برانگیز‌ترین” مکان در جهان برای زنان بوده و باقی خواهد ماند.

سیگار امروز (۲۷ مارچ) در شبکه‌ی اجتماعی اکس‌اش نوشت که افزایش مرگ‌و‌میر مادران، خشونت مبتنی بر جنسیت، دست‌رسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی و آموزش در افغانستان نشان می‌دهد که وضعیت زنان در این کشور هیچ تغییری نخواهد کرد و آنان همواره در مبارزه با این چالش‌‌ها باقی می‌مانند.

این نهاد افزود”با وجود برخی پیش‌رفت‌های زنان پیش‌از حکومت طالبان در سال ۲۰۲۱، باز هم افغانستان یک کشور چالش‌برانگیز برای زنان و دختران بود و باقی خواهد ماند.”

بربنیاد گزارش‌های این نهاد، ازدواج‌های زودهنگام، خشونت‌های خانوادگی و ممنوعیت‌های کاری و آموزشی در افغانستان از جمله چالش‌هایی می‌باشد که زنان و دختران، همواره با آن مواجه هستند.

پس از به قدرت‌رسیدن طالبان، آنان محدودیت‌های زیادی را بر شهروندان کشور از جمله‌ زنان وضع کرده است. هم‌چنان، وزارت امور زنان را حذف کردند؛ افزون بر آن، اکثر کارمندان زن در اداره‌های دولتی کار شان را از دست دادند.

این نهاد چندی پیش نیز به نقل از گزارش سازمان ملل گفته بود که ممانعت و محدودیت‌ با کار زنان، یک میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان خسارت وارد می‌کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا