نقض حقوق زنان؛ افغانستان در المپیک پاریس، راه نخواهد یافت

حدیث حبیب‌یار

وب‌سایت د اسپک‌تیتور در گزارش تازه‌یی که منتشر کرده است، می‌گوید که با وضع محدودیت‌های طالبان بالای زنان، به‌ویژه زنان ورزش‌کار، افغانستان از بازی‌های المپیک پاریس حذف خواهد شد.

این وب‌سایت امروز شنبه (۲۷ آپریل)، در گزارش تازه‌ی خود نگاشته که از آن‌جایی که طالبان از نظر ایدئولوژیک با پیروی از شرط اساسی شرکت در المپیک (اعزام تیمی مختلط از رقبا) مخالف هستند، افغانستان در بازی‌های المپیک پاریس امسال غایب خواهد بود.

در این گزارش آمده است که افغانستان به عنوان کشوری که توسط طالبان، “یک جنبش اسلام‌گرای افراطی که به زنان اجازه‌ی ورزش‌کردن، رفتن به مکتب‌ها، دانشگاه‌ها، کار و پارک‌های عمومی را نمی‌دهد، تصرف شده است. جایی در بازی‌های المپیک برای آن نیست”.

بر اساس این گزارش نجیب الله فایز، مدیر سابق روابط خارجی کمیته ملی المپیک افغانستان (NOC) که اکنون در تبعید زندگی می‌کند، گفته است: “هیچ تیمی از افغانستان در پاریس وجود نخواهد داشت”.

فایز گفته است که تا زمانی که برخی از ورزش‌کاران افغانستان نتوانند کارت دریافت کنند، افغانستان در پاریس نماینده نخواهد داشت.

وی گفت: “اکنون کمیته بین‌المللی المپیک تحریم‌های مالی را علیه طالبان در افغانستان اعمال کرده است و مقامات فعلی در این کشور را به‌رسمیت نمی‌شناسد”.

هم‌چنان در بخش این گزارش نوشته شده که جیمز مکلئود، مدیر روابط کمیته ملی المپیک و هم‌بستگی المپیک، گفته که کمیته‌ی بین‌المللی المپیک بارها از طالبان خواسته است که محدودیت‌های فعلی دست‌رسی به ورزش برای زنان و دختران جوان در افغانستان را به‌عنوان شرط مشارکت لغو کند.

در این گزارش هم‌چنان آمده که آقای جیمز در بیانیه‌ای در ماه مارچ، پس از نشست هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک که در مورد مشارکت افغانستان در پاریس بحث شد، گفته است: “کمیته بین‌المللی المپیک تایید کرده که هدف‌اش این است که تیم مختلط (دختران و پسران) را از افغانستان برای این بازی‌ها داشته باشد.”

کمیته‌ی بین‌المللی المپیک (IOC) قبلاً در سال ۱۹۹۹ کمیته ملی المپیک افغانستان را در دور اول حکومت طالبان تعلیق کرد و کشور از شرکت در بازی‌های سال ۲۰۰۰ سیدنی محروم شد. 

گفتنی‌ست که به همان اندازه که کنار گذاشته شدن ورزش‌کاران زن افغانستانی از رقابت‌های بین المللی دلخراش است، برخی خواهان ممنوعیت رسمی مشارکت افغانستان به‌عنوان یکی از معدود راه‌ها برای پاسخ‌گویی به طالبان هستند.

طالبان پس از حاکمیت مجدد بر افغانستان در یکی از نخستین اقدام‌های شان وزرش دختران را منع کردند. تمامی تیم‌های ورزشی زنان و دختران که به‌گونه‌ی رسمی پیش از آن، فعالیت داشت، اکنون لغو شده است.  

شماری از ورزشکاران زن در پی این فرمان‌ طالبان، کشور را ترک کردند. برخی از آنان در کشورهای همسایه در بی‌سرونوشتی به‌سر می‌برند و شماری هم در افغانستان با تهدیدهای امنیتی زندگی می‌کنند.

این در حالی‌ست که چندی پیش فریبا رضایی، جودوکار و اولین زن افغانستانی که در المپیک سال ۲۰۰۴ به عنوان نماینده‌ی افغانستان شرکت کرده بود؛ به‌دلیل نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران در حاکمیت طالبان، از کمیته‌ی بین‌المللی المپیک (IOC) خواسته بود که افغانستان را از شرکت در بازی‌های پاریس ۲۰۲۴، منع کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا