زنان معترض بار دیگر خواستار آموزش عصری شدند

آی‌نور سعیدپور

گروهی از زنان معترض در واکنش به ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم در اسلام‌آباد پاکستان، تجمع اعترضی برگزار کردند. این زنان معترض می‌گویند طالبان دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش محروم و برای دختران دوره‌ی ابتدایی نیز مضمون‌های دینی را جایگزین ساینس و علوم اجتماعی عصری کرده است. 

زنان معترض عضو جنبش «زنان پنجره امید» با نشر ویدیویی در برگه‌ی اکس می‌گویند که طالبان مدرسه‌های دینی را جایگزین مکتب‌ها کرده است. زنان معترض تاکید دارند که با تداوم وضعیت کنونی زنان و دختران در افغانستان بی‌سواد خواهد ماند. 

آنان هم‌چنان با اشاره به نیازهای زنان و جامعه به علوم عصری تاکید کردند که آنان برای آموزش دختران خواستار آموزش عصری و معیاری استند. 

این در حالی‌ست که در سال گذشته سخن‌گوی وزارت معارف طالبان گفته بود که برای دختران در آموزش‌های مدرسه‌ای هیچ محدودیتی وجود ندارد. آموزش دختران در مدرسه‌های دینی و گسترش مدرسه‌های دینی در حاکمیت طالبان موج از گسترش افراط‌گرایی را برانگیخته است. 

گفتنی‌ست که وزارت معارف طالبان نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که این گروه نظام آموزشی را تا صنف ششم تغییر داده است.   

از سوی دیگر، طالبان در هفته‌ی پیش مکتب‌ها را در ولایت‌های سردسیر بدون حضور دختران آغاز کرد. این گونه ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم وارد سومین سال شد.  

ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به همراه بود است. سازمان‌های بین‌المللی و جامعه‌ی جهانی خواستار بازگشایی مکتب‌ها شدند. طالبان اما تاکنون به این خواست‌ها هیچ پاسخی نداده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا