ژولیا پارسی، نامزد جایزه‌ی نوبل بین‌المللی 

حدیث حبیب‌یار

ژولیا پارسی، فعال حقوق زن افغانستانی که پس از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، همواره به‌خاطر حمایت از حقوق زنان کشور خود مبارزه کرده است، می‌گوید که نامزد جایزه‌ی بین‌المللی نوبل حقوق بشر مشهور به «مارتین اِنالز ایوارد» در میان ده زن دیگر شده است.

خانم پارسی، امروز جمعه (۲۶ آپریل)، با فرستادن اعلامیه‌ای به خبرگزاری بانوان افغانستان تایید کرد که نامزد جایزه‌ی «مارتین اِنالز ایوارد» که همه‌ساله به یکی از مدافعان حقوق بشر اهدا می‌شود، شده است.

بر اساس اعلامیه‌ا‌ی که خانم پارسی به این خبرگزاری فرستاده است، این جایزه (مارتین اِنالز ایوارد) همه‌ساله به کسانی‌‌که تعهد قوی از خودشان در راستای حفاظت از حقوق بشری افراد به‌ویژه حقوق زنان و دختران به‌نمایش گذاشته باشد، اعطا می‌گردد.

در این اعلامیه آمده است که امتیازات برنده‌ی این جایزه، تحفه‌ی نقدی، پوشش رسانه‌‌ای بین‌المللی و کسب حمایت در زمینه‌ی کاری است.

در بخش اعلامیه‌ نگاشته شده که ده زن به‌شمول ژولیا پارسی، نامزد این جایزه‌ی بین‌المللی هستند.

گفتنی‌ست ژولیا پارسی، با روی کار آمدن دوباره‌ی طالبان در افغانستان و وضع محدودیت‌های این گروه، با انگیزه‌ی مشکلات زنان و دختران در سراسر کشور، متعهد به دفاع از حقوق آنان شد. او جنبش “خودجوش زنان افغانستان” را در سپتامبر 2021 راه اندازی کرد و خواستار آموزش، اشتغال و آزادی برای زنان و دختران شد. این جنبش با سازمانده‌ی تظاهرات‌های خیابانی و گروه‌های متعدد در کابل و سایر ولایت‌ها، شتاب بیش‌تری گرفت.

خانم پارسی در راه مبارزه علیه عمل‌کرد‌های طالبان، با خطرات شدیدی از جمله دست‌گیری و بازداشت توسط نیروهای این گروه روبرو بوده است. 

این در حالی‌ست که طالبان در سال گذشته‌ این فعال حقوق زن را همراه با فرزند‌ اش از خانه‌‌‌ی‌شان در منطقه‌‌ی قلعه فتح‌الله شهر کابل بازداشت کرده‌ بودند و پس از حدود سه ماه از زندان این گروه آزاد شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا