برگشت مهاجران از پاکستان؛ زنان و کودکان بیش‌تر متاثر شده‌اند

آی‌نور سعیدپور

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که از سال ۲۰۲۱، درآمد شهروندان افغانستان کاهش یافته و پس‌از زلزله‌ی هرات و برگشت مهاجران از پاکستان، زنان و کودکان بیش‌تر آسیب دید‌اند.

سازمان جهانی مهاجرت، با نشر پیامی در برگه‌ی اکس نوشته است که وضعیت در ماه‌های اخیر در افغانستان وخیم شده است. این سازمان هم‌چنان افزوده که نیازهای بشردوستانه در افغانستان تشدید شده است.

این سازمان افزوده که از کارهای کوچک و متوسط؛ برای تقویت، رشد و ایجاد کار در جامعه‌های آسیب‌پذیر حمایت می‌کند

سازمان جهانی مهاجرت، با اشاره به آمار بلند نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه و آسیب‌پذیری زنان و کودکان، داستان خانمی را که با حمایت سازمان جهانی مهاجرت برایش تجارت راه‌اندازی کرده؛ روایت کرده است. 

یاسمین، خانمی‌ست که با حمایت سازمان جهانی مهاجرت، شرکت خیاطی برای زنان و دختران ایجاد کرده است. در این کارگاه خیاطی بیش‌تر زنان فقیر و مهاجران مصروف کار اند. 

به گفته‌ی یاسمین، در شرکت خیاطی او، ۴۰ زن کار می‌کند. بیست‌نفر به گونه‌ی حضور در کارگاه و ۲۰ نفر دیگر از خانه‌های شان با این شرکت خیاطی هم‌کاری دارد.

این زن تجارت‌پیشه تصمیم دارد که در آینده برای شرکت‌اش نمایندگی‌های بیش‌تر ایجاد کرده و زمینه‌ی کار را برای زنان و دختران بیش‌تر فراهم کند.

بر اساس آمار سازمان جهانی مهاجرت، پس از ماه نوامبر سال گذشته که پاکستان روند اخراج اجباری مهاجران غیرقانونی را از آن کشور آغاز کرد؛ بیش از پنج‌صدهزار نفر از پاکستان برگشته‌اند. این سازمان افزوده‌است که از این میان، ۸۰ درصد بازگشت‌کنندگان، زنان و کودکان اند.

پیش از این نیز شماری از سازمان‌های بین‌المللی از آمار بلند نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان خبر داده است. پیش‌تر برنامه‌ی جهانی غذای سازمان ملل گفته که ۴۰ درصد جمعیت افغانستان با ناامنی غذای شدید مواجه است. به‌گفته‌ی این نهاد، در میان نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه زنان و دختران به دلیل محدودیت‌های طالبان بیش‌تر متاثر شده است.

طالبان، کار زنان در بسیاری از بخش‌ها را ممنوع کرده است. این گروه هم‌چنان کار زنان در دفترهای سازمان ملل و موسسه‌های که کمک‌های بشردوستانه را فراهم می‌کند نیز منع کرده است. 

اوچا یا دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل نیز تاکید کرده است که ممنوعیت کار زنان در افغانستان، روند امداد رسانی را چالش برانگیز کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا