تاکید جامعه‌ی جهانی بر تغییر وضعیت زنان افغانستانی

آی‌نور سعیدپور

زرقا یفتلی، فعال حقوق زن پس از حضور در شصت‌وهشتمین نشست کمیسیون امور زنان سازمان ملل متحد و برخی از نشست‌های بین‌المللی دیگر گفته است که اکثر سازمان‌های بین‌المللی تاکید دارند که وضعیت موجود زنان در افغانستان، باید تغییر کند.

وی، گفته است که در سفر دوازده روزه‌اش به ایالات متحده‌ی امریکا، ضمن حضور در شصت‌وهشتمین نشست کمیسیون  امور زنان سازمان ملل، در چند نشست بین‌المللی دیگر که در مورد وضعیت زنان و آموزش آنان برگزار شده بود، اشتراک کرده و در مورد وضعیت زنان در افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده است.

خانم یفتلی با نشر پیامی در برگه‌ی اکس خود نوشته است که در این برنامه‌ها در مورد جرم‌انگاری و به رسمیت‌شناسی آپارتاید در افغانستان صحبت کرده است.

به گفته‌ی این فعال حقوق زن وی هم‌چنان در مورد وضعیت زنان در حاکمیت‌طالبان، تاثیر ممنوعیت آموزش دختران، آزادی زنان و دختران معترض در بند طالبان نیز در جلسه‌های مختلف بین‌المللی صحبت کرده است.

زرقا یفتلی، با خوش‌بینی گفته است که توجه‌ی جامعه‌ی جهانی به افغانستان نسبت به سال گذشته افرایش یافته است.

به گفته‌ی خانم یفتلی بیش‌تر چهره‌های فعال در جهان و سازمان‌های مختلف در مورد آن‌چه بر شهروندان به ویژه زنان در افغانستان سوی طالبان اعمال می‌شود؛ هم‌صدا استند.

این فعال حقوق زن گفته است که در نشست‌های بین‌المللی تاکید صورت شده است که وضعیت “غیرانسانی” که در افغانستان حاکم است؛ باید تغییر کند.

صندوق بشردوستانه و صلح زنان سازمان ملل متحد، نیز با نشر پیامی در شبکه‌ی اکس خود نوشته است که زرقا یفتلی، در نشست این سازمان خواستار حمایت از سازمان‌های تحت رهبری زنان در افغانستان شده است.

این در حالی‌ست که طالبان، باوجودی‌که مدعی‌اند حقوق زنان و دختران را مطابق به شریعت اسلامی تامین کرده است؛ اما آن‌ها حقوق اساسی زنان از جمله آموزش و کار را ممنوع کرده است.

طالبان به دلیل رفتار شان در برابر زنان متهم به نقض گسترده‌ی حقوق بشری استند. ادعای که همواره از سوی طالبان رد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا