ایجاد فشار بر طالبان، راهی برای تامین حقوق زنان

آی‌نور سعیدپور

بخش زنان سازمان ملل متحد گفته است برای بهبود حقوق اساسی زنان و دختران باید بر طالبان فشارها افزایش یابد. 

این نهاد سازمان ملل متحد امروز (سه شنبه، ۷ می) با نشر پیامی در برگه‌ی اکس خواستار حمایت از زنان و دختران در افغانستان برای دست‌یابی به حقوق شان شده است.

بخش زنان سازمان ملل متحد، هم‌چنان در این پیام از جامعه‌ی جهانی خواسته است که حامی حقوق زنان و دختران باشند.

در حالی دختران بالاتر از صنف ششم در سومین سال آموزشی نیز از مکتب‌رفتن محروم ماندند؛ بخش زنان سازمان ملل متحد، بر حق آموزش آنان تاکید کرده است.

از سوی دیگر، این سازمان هم‌چنان خواستار ایجاد فرصت‌های درآمدزایی برای زنان و دختران شده است. دختران و زنان در کنار دیگر محرومیت‌ها از فرصت‌های کاری نیز محروم شده‌اند. 

پس از حاکمیت طالبان، شماری از سازمان‌های بین‌المللی تلاش کرده که برای دختران در بخش‌های که طالبان تاکنون ممنوعیت وضع نکرده، فرصت‌های کاری را فراهم کند. 

به گفته‌ی بخش زنان سازمان ملل متحد، مدافعان حقوق بشر و زنان خواستار مشارکت و سهم‌گیری سطوح تصمیم‌گیری استند. 

پیش از این نیز، سازمان ملل متحد گفته بود که مشارکت زنان در سطوح تصمیم‌گیری، پس از حاکمیت طالبان از بین رفته و صفر شده است.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، طالبان با صدور بیش از ۵۰ فرمان و تطبیق آن، حقوق اساسی زنان و دختران را سلب کرده است. اکنون آنان از سطح تصمیم‌گیری، اجتماع، بخش‌های سیاسی، وزارت‌خانه و حتا کار در دفترهای سازمان ملل متحد ممنوع شده است.

طالبان در برابر تمامی انتقادها، واکنش‌ها و خواست‌های جامعه‌ی جهانی بی‌اعتنای کرده و هم‌چنان مدعی اند که حقوق زنان و دختران را مطابق به شریعت اسلامی تامین کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا