تاکید سازمان ملل بر تقویت آموزش قابله‌ها در افغانستان 

حدیث حبیب‌یار

یک روز پس از روز جهانی “قابله”، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان تاکید می‌کند که تقویت آموزش قابله‌گی، یکی از راه‌های بهتر‌شدن صحت و سلامتی زنان و دختران افغانستانی است.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد یا UNFPA Afghanistan، امروز (۱۷ ثور) در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش نگاشته که قابله‌ها برای ارائه خدمات بهتر به مادران و دختران نیاز به آموزش بیش‌تر در عرصه‌ی قابله‌گی دارند.

فهیمه نظری، رییس انجمن قابله‌های افغانستان به این نهاد گفته است که هرچقدر قابله‌ها سطح آگاهی و اطلاعات شان بالا برود، به‌همان اندازه می‌توانند که به مادران خدمات بهداشتی بهتر ارائه کنند.

خانم نظری افزوده است: “تقویت آموزش قابله‌گی به قابله‌ها این امکان را می‌دهد که از تخصص و اطلاعات ضروری برای ارائه خدمات برتر صحت مادر و باروری به زنان و دختران در افغانستان برخوردار شوند”.

هم‌چنان سازمان جهانی صحت یا WHO، نیز به‌مناسبت روز جهانی قابله‌ها در اکس خود گفته است که قابله‌ها در ارائه مراقبت و حمایت از زنان و خانواده‌های‌شان، خدمات حیاتی انجام می‌دهند.

این نهاد نوشت: “قابله‌ها نقش حیاتی در سلامت جنسی، تولید مثل، مادر، نوزاد، کودک و نوجوان دارند و خدماتی ارائه می‌دهند که می‌تواند جان بیش از ۴ میلیون نفر را در سال نجات دهد”.

گفتنی‌ست که از شانزدهم ماه ثور، همه ساله به‌عنوان “روز جهانی قابله‌ها” در سراسر جهان تجلیل به‌عمل می‌آید.

این در حالی‌ست که حکومت طالبان پس از وضع محدودیت‌ها بر آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، کار زنان را هم در بسیاری اداره‌های دولتی و تمامی اداره‌های غیردولتی منع کرد، اما اکنون شماری محدود از زنان در بخش صحت مصروف کار اند و آموزش زنان و دختران در بخش قابله‌گی هم خارج از این محدودیت‌ها قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا