نگرانی سیگار از متلاشی‌شدن نهادهای دولتی به روی زنان افغانستانی 

حدیث حبیب‌یار

اداره‌ی بازرس ویژه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا برای افغانستان (سیگار)، می‌گوید که گروه طالبان تمام نهاد‌های دولتی سابق را که به تضمین عدالت برای زنان و دختران قربانی خشونت مبتنی بر جنسیت کمک می‌کردند را متلاشی کرده است.

سیگار امروز (۱۸ مارچ) در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش نگاشته که گروه طالبان کار تمام  نهاد‌های دولتی که به‌خاطر تامین حقوق زنان فعالیت می‌کردند از جمله وزارت سابق امور زنان، بخش‌های ویژه در لوی سارنوالی و واحدهای واکنش خانواده در بخش تحقیقات جنایی را منحل کردند.

حکومت طالبان بارها مدعی شده که حقوق تمام افغانستانی‌ها از جمله زنان و دختران در چارچوب شریعت اسلام تأمین است، اما پس از حاکمیت‌شان در آگست ۲۰۲۱، زنان را از تحصیل، کار، فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دست‌رسی به نهاد‌های دولتی، منع کردند.

هرچند این محدودیت‌های طالبان با واکنش‌های گسترده‌ی بین‌المللی مواجه شده است، اما تا کنون حکومت طالبان هیچ تغییری در سیاست‌هایش به میان نه آورده است.

این در حالی‌ست که روز گذشته نیز سیگار از افزایش ازدواج‌های زودهنگام دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرد و بیان نمود که ازدواج‌های زودهنگام دختران، احتمال تجربه‌ی خشونت خانگی، دست‌رسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی و سطح پایین تحصیلی را افزایش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا