زنان معترض؛ طالبان فقط با زنان “دشمنی” دارند

حدیث حبیب‌یار

جنبش اعتراضی زنان موسوم به “اتحاد و هم‌بستگی زنان افغانستان” می‌گوید که با گذشت بیش از دو سال از حاکمیت طالبان در افغانستان، این گروه همواره در برابر زنان و دختران از خود “دشمنی” نشان داده و با فرمان‌های روزافزون صدای آنان را به‌ویژه صدای خبرنگاران را خاموش کرده است.

آزیتا نظیمی، خبرنگار و یکی از اعضای این جنبش در یک نوار تصویری که از سوی این جنبش در صفحه‌ی اجتماعی اکس نشر شده است، می‌گوید که طالبان بعد از وضع محدودیت‌ها برای پوشش خبرنگاران زن، اکنون احتمال می‌رود که کار آنان را نیز در رسانه‌ها منع کند.

این خبرنگار و فعال حقوق زن افزود که در افغانستان حقوق زنان نقض گردیده و طالبان از هیچ نوع عمل‌کرد “خشونت‌آمیز” در برابر زنان دریغ نمی‌کند.

وی، هم‌هم‌چنان گفت: “از زمان تسلط طالبان تا کنون ده‌ها زن به‌خاطر اعتراض‌های شان در برابر این گروه به قتل رسیدند یا هم در زندان‌ها مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند، از جمله منیژه صدیقی، فعال حقوق زن و عضو جنبش خودجوش زنان که همین اکنون با شکنجه مواجه است.”

بانو نظیمی از جامعه‌ی جهانی به‌ویژه نهادهای مدافع‌ حقوق بشر می‌خواهد که “آپارتاید جنسیتی” را در افغانستان جدی بگیرند و هر چه زودتر گروه طالبان را به‌خاطر آزادی منیژه صدیقی، تحت فشار بیش‌تر قرار بدهند.

او در واکنش به گزارش اخیر ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان، نیز می‌گوید که آن‌چه در این گزارش آمده است تمام واقعیت‌ها در مورد وضعیت زنان در زیر سایه حکومت طالبان است و همه‌ی دختران و زنان از این گزارش استقبال می‌کنند.

چند روز پیش سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان در دیدار با نمایندگان رسانه‌ها در کابل، هشدار داده بود که اگر خبرنگاران زن هنگام نمایان شدن در تلویزیون‌ها و یا مصاحبه‌های تصویری صورت خود را نپوشانند، این احتمال وجود دارد که رهبر حکومت طالبان کار کردن زنان در رسانه‌ها را به طور کامل ممنوع کند.

در تازه‌ترین مورد سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان در دیدار با نمایندگان رسانه‌ها در کابل، هشدار داده که اگر خبرنگاران زن هنگام نمایان شدن در تلویزیون‌ها و یا مصاحبه‌های تصویری صورت خود را نپوشانند، این احتمال وجود دارد که رهبر حکومت طالبان کار کردن زنان در رسانه‌ها را به طور کامل ممنوع کند.

طالبان در بیش از دو سال تسلط بر افغانستان برای زنان خبرنگار نیز فرمان‌های محدود کننده‌ی صادر کردند که این فرمان‌ها آزادی بیان و رسانه‌ها را به گونه‌ی جدی در این کشور محدود کرده است. دستورهای طالبان که خبرنگاران زن را محدود ساخته است، شامل پوشانیدن صورت هنگام ظاهر شدن در تصویر، منع مصاحبه خبرنگاران زن با مردان و منع اجرای برنامه در محیط مشترک با مردان می‌باشد. 

این در حالی‌ست که در دو سال حاکمیت طالبان، بسیاری از خبرنگاران زن از کار دست کشیده‌اند و شماری هم از این کشور فرار کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا