سی‌بی‌اس نیوز: طالبان پاسپورت و ۲۲۰۰ دالر برای آزادی دختران بازداشت‌شده گرفته‌اند

آی‌نور سعیدپور

سی‌بی‌اس نیوز (CBS NEWS)، می‌گوید که طالبان دختران بازداشت‌شده به اتهام “بدحجابی” را لت‌وکوب کرده و برای آزادی این دختران از خانواده‌های شان مبلغ ۲۲۰۰ دالر امریکایی گرفته‌است. 

سی‌بی‌اس نیوز، با نشر گزارشی در مورد دختران بازداشت از سوی طالبان به اتهام “بدحجابی” نگاشته است که مقام‌های این گروه به عنوان جریمه و ضمانت؛ پول همراه با پاسپورت و سایر مدرک‌های دختران بازداشت‌شده را مطالبه کرده است.

یکی از خانواده‌های دختران بازداشت شده به سی‌بی‌اس نیوز گفته است که طالبان به آنان گفته‌اند که “بایومتریک و عکس‌های او را می‌گیرند و اگر در آینده قانون‌های لباس را نقض کند، برای مدت طولانی‌تری زندانی خواهد شد.” 

هم‌چنان در بخش از این گزارش آمده است که خانواده‌ها برای آزادی دختران شان مبلغ معادل به ۲۲۰۰ دالر به طالبان پرداخت کرده‌اند. 

سی‌بی‌اس نیوز، هم‌چنان گفته‌ که خانواده‌های دختران بازداشت‌شده عکس‌هایی از کبودی‌های بدن شان را به آنان فرستاده است و نشان می‌دهد که این دختران از سوی طالبان مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است.

با این حال حبیب‌الله بدر، معاون نظامی اداره‌ی زندان‌های طالبان در صحبت با تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترول این گروه گفته است که ۸۰۰ زن در زندان‌های این گروه است. وی هم‌چنان افزود که در زندان‌های طالبان «هیچ زندانی سیاسی نیست» و لت‌وکوب یا شکنجه آنان را نیز رد کرد.

علاوه بر این، خانواده‌های دختران بازداشت شده گفته‌اند که مقام‌های طالبان آنان را وادار کرده‌اند که اسناد مالکیت خانه خود را تحویل دهند و پدر و برادر این دختران باید “سندی مبنی بر این‌که او بدون ضرورت و حجاب مرد بیرون نمی‌رود” را امضا کنند. این خانواده هم‌چنان گفته که به آنان اخطار داده شده است که اگر زنان دوباره قوانین لباس مورد نظر این گروه را نقض کند؛ بدون وکالت زندانی خواهد شد.

طالبان از یک هفته به این‌سو شماری از دختران را از ناحیه‌های مختلف شهر کابل به اتهام بدحجابی بازداشت و باخودشان به جاهای نامعلومی انتقال داده‌اند.

بازداشت‌های اخیر طالبان با واکنش‌های گسترده‌ی به همراه بوده است. ریچارد بنت فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور افغانستان خواستار آزادی فوری تمامی زنان بازداشت‌شده شد. بنت در یک پست در شبکه‌ی اجتماعی اکس گفت: دست‌گیری‌های اخیر زنان در کابل افغانستان به دلیل «بدحجابی» که توسط طالبان تأیید شده است، متأسفانه بیان‌گر محدودیت‌های بیش‌تر بر آزادی بیان زنان و تضعیف سایر حقوق است.

طالبان، از زمان بازپس‌گیری قدرت در افغانستان، بسیاری از قانون‌های سخت‌گیرانه‌ای را که زندگی عمومی زنان و دختران را در این کشور محدود می‌کند، مجدداً وضع کرده است.

دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی حضور در مکتب را ندارند و زنان از ورود به دانش‌گاه‌ها نیز از سوی این گروه منع شده است. آنها هم‌چنین بازدید از پارک‌ها، ورزش، کار در بسیاری از بخش‌ها – از جمله برای سازمان‌های غیرانتفاعی بین‌المللی – از راه‌اندازی سالن‌های زیبایی، رفتن به حمام‌های عمومی و حتا سفر  فراتر از ۷۸کیلومتر نیز بدون همراه مرد منع شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا